Rozliczenie szkody OC - gotówkowe czy bezgotówkowe?

Jakie są warianty likwidacji szkody z OC sprawcy? Jakie posiadają wady i zalety?
Jaki sposób rozliczenia szkody wybrać? Gotówkowy czy warsztatowy, czy można zmienić sposób rozliczenia szkody?

rozliczenie szkody gotowkowe czy bezgotowkowe Każdego roku dochodzi do dziesiątek tysięcy wypadków – zdarzyć się mogą one każdemu, nawet najlepszemu kierowcy. Każde auto wymaga wówczas naprawy – zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy zdarzenia. Dziś jednak chcielibyśmy wskazać możliwości rozliczenia szkody, jakie ma poszkodowany. Kosztorysowe czy bezgotówkowe ( serwisowe )? Które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze?

Jakie są warianty rozliczenia szkody?

Szkody mogą zostać rozliczone na dwa sposoby – kosztorysowy ( gotówkowy ) oraz warsztatowy, zwany popularnie bezgotówkowym. Czym są i jakie są między nimi różnice?

Wariant warsztatowy - bezgotówkowe rozliczenie szkody

Poszkodowany, decydując się na taką likwidację szkody z OC sprawcy sam wybiera warsztat samochodowy, który zajmuje się likwidacją szkód na podstawie udzielonego upoważnienia. Co istotne – to nie poszkodowany otrzyma środki finansowe na zapłatę za usługę od ubezpieczyciela, ale warsztat po wystawieniu faktury na rzecz towarzystwa. Jedyne co w przypadku tego rozwiązania musi zrobić poszkodowany to czekać na informację, że auto zostało naprawione i jest gotowe do odbioru. Rozwiązanie to doceniają kierowcy, którzy z różnych względów nie chcą lub nie mają czasu na nadzorowanie procesu likwidacji szkody.

Wariant kosztorysowy - gotówkowe rozliczenie szkody

W tym przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe korzysta z pomocy rzeczoznawcy – jego zadaniem jest wycenienie szkód. Na podstawie sporządzonego kosztorysu, poszkodowany otrzymuje odszkodowanie, którego ma pomóc mu usunąć szkodę. W tym przypadku to poszkodowany musi sam zająć się naprawą auta – jego obowiązkiem jest znalezienie właściwego warsztatu czy też zakup części samochodowych i wykonanie innych czynności, które pozwolą przywrócić pojazdowi właściwy stan.

Na czym polega bezgotówkowe – serwisowe rozliczenie szkody?

Bezgotówkowe rozliczenie szkody nie przewiduje udziału właściciela pojazdu w procesie likwidacji szkód. W tym rozwiązaniu to towarzystwo ubezpieczeniowe samodzielnie z pomocą warsztatu samochodowego bądź autoryzowanej stacji realizuje każdy etap naprawy. Poszkodowany nie tylko nie otrzymuje środków finansowych, ale też nie musi martwić się niczym. Wszystkie czynności, obejmujące również przetransportowanie pojazdu do stacji naprawczej lub warsztatu samochodowego, spoczywają na ubezpieczycielu. Można nawet powiedzieć, że w procesie usuwania szkód w wariancie bezgotówkowym nie ma on żadnych zobowiązań. Rozwiązanie to jest niezwykle wygodne dla właścicieli pojazdów, którzy nie mają czasu na zajmowanie się formalnościami czy kupnem części. Z opcji tej korzystają najczęściej właściciele nowych aut oraz ci, którym zależy na profesjonalne wykonanie prac z użyciem oryginalnych i nowych części.

Właściciel uszkodzonego pojazdu powinien pamiętać, że w takiej sytuacji na czas naprawy pojazdu ma prawo korzystać z wynajętego przez towarzystwo pojazdu zastępczego – konieczne jest jedynie właściwe uzasadnienie, że auto jest niezbędne do wykonywania codziennych czynności, takich jak np. dojazd do pracy.

Wariant warsztatowy (bezgotówkowy) – jakie są wady i zalety?

Wybierając wariant warsztatowy właściciel pojazdu musi jedynie wybrać punkt, w którym zostanie usunięta szkoda, udzielić stosownego upoważnienia i czekać na informację, że auto jest gotowe do odbioru. W tym przypadku towarzystwa ubezpieczeniowe często przekazują listę warsztatów partnerskich, z których możesz, ale nie musisz skorzystać. Wybierając odpowiedni punkt warto jednak zwrócić uwagę, by było to miejsce sprawdzone, które dokładnie i solidnie wykona wszelkie prace.

Uczulamy, by przy odbiorze auta dokładnie sprawdzić czy wszystkie szkody zostały właściwie usunięte – jest to kluczowe, gdyż pozwala w 100% przywrócić właściwy stan pojazdu.

Jak wygląda kosztorysowy - gotówkowy wariant rozliczenia szkody?

W przypadku wyboru kosztorysowego rozliczenia szkody, poszkodowany powinien wystosować odpowiednie zgłoszenie do towarzystwa, a na jego potwierdzenie załączyć zdjęcia uszkodzonego pojazdu. W przypadku drobnych szkód, towarzystwo najczęściej wypłaca odszkodowanie bez udziału rzeczoznawcy.

W sytuacji, gdy szkody są znaczne, najczęściej wypłata środków jest poprzedzona wizytą specjalisty, który po przeprowadzeniu oględzin pojazdu i zgromadzeniu odpowiednich dokumentów dokona wyceny szkód i przekaże protokół i kosztorys naprawy pojazdu ubezpieczycielowi. Po zaakceptowaniu dokumentów, towarzystwo przeleje na konto poszkodowanego środki, z pomocą których będzie on mógł naprawić samochód w wybranym warsztacie samochodowym.

Pamiętaj:
W tym wariancie towarzystwo nie wymaga potwierdzenia naprawy samochodu, a to oznacza, że środki mogą być wykorzystane w dowolny sposób.

Wariant kosztorysowy – jakie są plusy i minusy?

Gotówkowe rozliczenie szkody doceniają poszkodowani, którzy samodzielnie chcą zorganizować usunięcie szkody. To oni będą mogli zdecydować, gdzie przeprowadzą czynności oraz jakie zostaną wykorzystane części. Niestety – pomimo możliwości podjęcia kluczowych decyzji jest to wariant czasochłonny, szczególnie jeśli każdą decyzję właściciel auta chce podjąć samodzielnie.

Dodatkowo, minusem tego rozwiązania jest brak możliwości natychmiastowego przystąpienia do działania – właściciel musi czekać na wizytę rzeczoznawcy, który wyceni wartość szkody i przekaże odpowiednią dokumentację towarzystwu ubezpieczeniowemu. Dopiero po uzyskaniu wyceny, kierowca może zaakceptować wartość wyceny bądź też od niej się odwołać – w tym drugim przypadku proces znów się wydłuży.

Z uwagi na wspomniane na rozwiązanie to najczęściej decydują się właściciele, którzy:

  • posiadają umiejętności pozwalające na samodzielne przeprowadzenie naprawy,
  • zamierzają naprawić pojazd przy użyciu używanych części zamiennych,
  • planują tylko częściowo przywrócić samochód do stanu sprzed szkody.

Gotówka czy warsztat – kiedy i jak wybrać sposób likwidacji szkody?

Gotówka czy warsztat – kiedy i jak wybrać sposób likwidacji szkody?

Decyzję o wybranej formie usunięcia szkody należy podjąć spokojnie i rozważnie. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, jednak w każdej sytuacji inny wariant będzie tym właściwym.

O ile w przypadku gotówkowego rozliczenia szkody konieczne jest poczekanie na rzeczoznawcę samochodowego, co wydłuża cały proces, o tyle w rozliczeniu warsztatowym wszystko przebiega szybko i sprawnie. Można jednak nieco przyśpieszyć gotówkowe rozliczenie proponując załatwienie sprawy z rzeczoznawcą drogą mailową – wielu specjalistów wycenia szkody na podstawie przesłanych fotografii lub filmów. Niestety – w tym wypadku kierowcy często są zaskoczeni niską wysokością odszkodowania.

Warto również wiedzieć, że w wariancie gotówkowym, towarzystwo ubezpieczeniowe najczęściej przedstawia rozliczenie w formie tabelarycznej, w której są umieszczone wszystkie elementy pojazdu wymagające wymiany – stąd też jest to metoda zwaną kosztorysową. W przypadku sprawnego przebiegu procesu, odszkodowanie zostanie szybko wypłacone, a właściciel zdecyduje, gdzie i jak chce naprawić szkody. Z opcji tej często korzystają właściciele starszych pojazdów, którzy korzystają z pomocy zaprzyjaźnionych mechaników – koszt naprawy są znacznie niższe, ale też cena części jest niższa, gdyż w większości przypadków są stosowane używane części zamienne.

Niestety – w tym wypadku może się zdarzyć, że przedstawiona kwota nie będzie wystarczającą do wymiany lub naprawy szkód. Wielu kierowców posiadających umiejętności samodzielnego usunięcia szkody decyduje się na to rozwiązanie, gdyż sami wymieniają właściwe części, a tym samym oszczędzają na kosztach robocizny. Niestety – nie jest to rozwiązanie dla każdego. Jeśli jednak właściciel pojazdu nie zgadza się z przedstawioną wyceną – ma prawo odwołać się od decyzji zakładu ubezpieczeń. W takim przypadku należy skontaktować się z towarzystwem i poruszyć kwestie, z którymi się nie zgadzamy. Zdarzają się sytuacje, w których obie strony nie mogą dojść do porozumienia. Polecamy w takim przypadku zatrudnić rzeczoznawcę, który raz jeszcze przygotuje zestawienie elementów podlegających naprawie i ustali ich wartość – niestety koszty zatrudnienia specjalisty leżą po stronie poszkodowanego.

Ciekawym i wartym rozważenia rozwiązaniem jest też dopłata do odszkodowania, czyli zbycie zaniżonej czesci odszkodowania w zamian za ustaloną z firmą odszkodowawczą kwotę.

Podsumowanie:
  • Szkody mogą zostać rozliczone na jeden z dwóch sposobów – gotówkowy oraz warsztatowy, zwany popularnie bezgotówkowym.
  • W wariancie bezgotówkowym, poszkodowany sam wybiera warsztat samochodowy, który zajmuje się likwidacją szkód na podstawie udzielonego upoważnienia. Poszkodowany nie otrzyma środków finansowych na zapłatę za usługę od ubezpieczyciela. Otrzyma je warsztat po wystawieniu faktury na rzecz towarzystwa.
  • Z bezgotówkowego rozliczenia szkody korzystają najczęściej właściciele nowych aut oraz ci, którym zależy na profesjonalne wykonanie prac z użyciem oryginalnych i nowych części.
  • W przypadku wyboru kosztorysowego rozliczenia szkody, poszkodowany powinien wystosować odpowiednie zgłoszenie do towarzystwa. Wypłata środków jest poprzedzona wizytą rzeczoznawcy, który po przeprowadzeniu oględzin pojazdu dokona wyceny szkód i przekaże protokół i kosztorys naprawy pojazdu ubezpieczycielowi.
  • Na gotówkowe rozliczenie szkody najczęściej decydują się właściciele, którzy:
    • chcą samodzielnie naprawić swoje auto,
    • zamierzają naprawić pojazd przy użyciu używanych lub nieoryginalnych podzespołów zamiennych,
    • planują częściowe przywrócenie samochódu do stanu sprzed szkody.

Masz problem z zaniżonym odszkodowaniem? Pomożemy Ci go rozwiązać!

Otrzymałeś zbyt niskie odszkodowanie OC/AC?
Zakład ubezpieczeń pozostaje obojętny na próby odwołania?
Nie chcesz samodzielnie prowadzić sporu sądowego z zakładem ubezpieczeń?
Skorzystaj z odkupu odszkodowań OC/AC!

Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.