
Wielu poszkodowanych, którzy nie zgadzają się z decyzją zakładu ubezpieczeń co do kwoty należnego im odszkodowania i zgłaszają reklamację co do tej decyzji, spotyka się z odpowiedzią zakładu ubezpieczeń mówiącą, że otrzymają wnioskowaną przez nich kwotę, ale pod warunkiem przedstawienia faktur potwierdzających poniesione koszty naprawy pojazdu.
Czy takie praktyki stosowane przez ubezpieczyciela są dozwolone, czy mają one na celu tylko zniechęcić poszkodowanego do dalszego dochodzenia zaniżonego odszkodowania ?.
Czy można uzależnić wypłatę odszkodowania od przedstawienia faktur?
Wybierając kosztorysową metodę ustalania wysokości szkody, poszkodowany nie ma obowiązku przedstawiania faktur dokumentujących koszty naprawy uszkodzonego pojazdu.
Poszkodowany ma jedynie obowiązek wykazania zakresu uszkodzeń, nie zaś dokumentowania poniesionych nakładów na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed kolizji.
Celem wypłaty odszkodowania z OC sprawcy jest zrekompensowanie kierowcy poniesionych szkód.
Co więcej, obowiązek zakładu ubezpieczeń co do wypłaty należnego odszkodowania powstaje już w momencie samej kolizji i nie może być uzależniony od tego, czy poszkodowany przywrócił uszkodzony pojazd do stanu poprzedniego, a nawet w ogóle zamierza go naprawiać.
W związku z powyższym uzależnianie wypłaty należnego nam odszkodowania od przedstawienia faktur VAT za dokonaną naprawę jest pozbawione podstaw.
Ubezpieczyciel nie może wymagać od Nas udowodnienia rzeczywiście poniesionych kosztów za naprawę pojazdu, jeżeli ta już została wykonana.
Poszkodowany nie ma obowiązku naprawy auta, nie mówiąc już o przedstawianiu faktur za jego naprawę.
Reasumując, wypłata kwoty należnego odszkodowania nie może być uzależniona od udokumentowania poniesionych kosztów naprawy pojazdu.
Autor: Łukasz Pańszczyk
Redaktor bloga Take Care Polska
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.