Nagminnie spotykamy się ze zjawiskiem, w którym poszkodowani toczą batalię z towarzystwem ubezpieczeniowym o zwrot kosztów związanych z wynajmem auta zastępczego. W czasie gdy ich pojazd jest w naprawie. Do nie tak dawna na przywilej zwrotu takich kosztów mogły liczyć tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą. Miało to przede wszystkim służyć płynnemu funkcjonowaniu ich przedsiębiorstwa.
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych oraz Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie w tej kwestii stoją po stronie poszkodowanych. Dodatkowo na mocy uchwały wydanej przez Sąd Najwyższy, która jasno mówi iż poszkodowany ma prawo żądać zwrotu kosztów związanych z najmem pojazdu zastępczego, niezależnie od przeznaczenia i celu jego użytkowania.
Bardzo ważną kwestią w tym zagadnieniu jest to, iż poszkodowany nie jest zobligowany to wcześniejszego informowania ubezpieczyciela o swoim zamierzeniu, ani również pytać go o pozwolenie.
Zdarzają się przypadki, gdy zakład ubezpieczeń może Ci odmówić prawa do korzystania z auta zastępczego. Najczęstszymi powodami odmowy pokrycia kosztów wynajmu są:
uszkodzony pojazd był użytkowany bardzo rzadko i nie ma uzasadnienia, aby poszkodowany musiał korzystać z auta zastępczego
posiadasz drugie auto, z którego mógłbyś korzystać w trakcie naprawy uszkodzonego pojazdu. W tym przypadku możesz podważyć taki argument zakładu ubezpieczeń, jeśli inny członek rodziny ( np. żona ) codziennie dojeżdża do pracy lub to drugie auto jest mu niezbędne na codzień
Jak długo możemy korzystać z pojazdu zastępczego z OC sprawcy wypadku? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, którzy chcieliby skorzystać z możliwości wypożyczenia samochodu zastępczego na czas naprawy swojego środka transportu. Czas ten jest zależny od rodzaju szkody, jaki został orzeczony w stosunku do naszego uszkodzonego auta.
Według obowiązujących przepisów czas wynajmu takiego pojazdu powinien być współmierny to czasu naprawy uszkodzonego pojazdu (odebrania go z warsztatu). Dotyczy to zarówno czasu oczekiwania na decyzję zakładu ubezpieczeń, poprzez oczekiwanie na zamówione części niezbędne do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody, jak i sam czas naprawy auta. Podsumowując, zwrot kosztów wynajmu pojazdu zastępczego w przypadku szkody częściowej przysługuje nam za cały okres, kiedy byliśmy pozbawieni możliwości korzystania z naszego auta.
W przypadku gdy mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, zazwyczaj polityka firm ubezpieczeniowych mówi, że samochodu zastępczego możemy używać do dnia wypłaty odszkodowania.
Takie założenie nie jest jednak słuszne, gdyż zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 22 listopada 2013 r. okres, na jaki przysługuje nam do korzystania z auta zastępczego może być wydłużony do momentu możliwości zakupu nowego pojazdu.
Zatem odpowiedzialność ubezpieczyciela za zapewnienie poszkodowanego pojazdu zastępczego lub zwrot kosztów jego wynajmu nie kończy się z dniem wypłaty odszkodowania.
Czas ten może się wydłużyć, szczególnie jeśli poszkodowany ma trudności z szybkim znalezieniem odpowiedniego pojazdu. W takich sytuacjach kluczowe jest udokumentowanie wszelkich starań w poszukiwaniu nowego samochodu, aby uniknąć problemów z ubezpieczycielem.
Warto jednak mieć na uwadze to, aby tego czasu zbytnio nie przeciągać. Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z auta zastępczego po wypłacie środków należy wykazać, że dokładaliśmy wszelkich starań, aby nabyć nowy pojazd najszybciej jak to możliwe.
Jeśli chodzi natomiast o kryteria, jakie musi spełniać samochód zastępczy z OC, to wszystko opiera się na przede wszystkim o dwie najważniejsze kwestie. Auto zastępcze musi znajdować się w tej samej klasie co pojazd uszkodzony ( lub niższej ) oraz stawki za wynajem pojazdu nie mogą przekraczać średnich stawek rynkowych.
Jeżeli Twój uszkodzony pojazd będzie np. klasy B ( Opel Corsa ), a Ty będziesz wnioskować o zwrot kosztów za wynajem np. VW Passata ( klasa E ) to ubezpieczyciel z pewnością odmówi Ci całości zwrotu kosztów i wypłaci tylko kwotę adekwatną do segmentu uszkodzonego pojazdu.
Dla wyjaśnienia wątpliwości, co do kwestii w jakiej klasie znajduje się Twój pojazd przedstawiamy podział pojazdów ze względu na segment. Przy każdej klasie pojazdów znajdziesz najpopularniejsze modele aut.
Klasa A - Hyundai i10, Citroen C1, Fiat Panda, Ford Ka, Peugeot 108, Kia Picanto, Fiat 500
Klasa B - Chevrolet Aveo, Citroen C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Hyundai i20, Opel Corsa, Peugeot 208, Skoda Fabia, Toyota Yaris, VW Polo, Renault Clio, SEAT Ibiza
Klasa C - Audi A3, BMW 1, Chevrolet Cruze, Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, SEAT Leon, Skoda Octavia, Citroen C4, VW Golf
Klasa D - Audi A4, Audi A5, BMW 3, BMW 4, Ford Mondeo, Hyundai i40, Kia Optima, Mazda 6, Mercedes C, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Volkswagen Passat
Klasa E - Audi A6, BMW 5, Citroen C6, Honda Legend, Hyundai Genesis, Mazda Xedos 9, Mercedes E, Peugeot 607, Renault Latitude, Volvo S90, Skoda Superb
Klasa F - Mercedes S, BMW 7, Audi A8, Volkswagen Phaeton
Wynajem auta można również zrealizować bezgotówkowo, coraz więcej wypożyczalni oferuje takie rozwiązanie dla swoich klientów.
Z naszych obserwycji wynika, że często pojawiają się spory dotyczące klasy wynajmowanego pojazdu. Ubezpieczyciele starają się obniżyć koszty, proponując auta niższej klasy. Dlatego zawsze warto zachować wszelkie dokumenty i umowy, które potwierdzają klasę uszkodzonego pojazdu, aby móc skutecznie argumentować swoje stanowisko.
Nie jest to powszechna wiedza i trzeba przyznać, że wiele osób zapomina akurat o tym konkretnym elemencie, co może być problematyczne i skończyć się kosztami. Otóż, niektóre firmy zamieszczają na swojej stronie i w umowach informacje o maksymalnych stawkach najmu pojazdów zastępczych. Warto zapoznać się z tymi informacjami.
Przykładowo gdy firma pozwala nam na wynajęcie maksymalnie auta klasy B (niższa), do której zaliczymy między innymi Toyotę Yaris, to jeżeli zdecydujemy na przykład na nowy model Audi czy BMW, to jest klasa E (wyższa), to wtedy różnicę w stawce (która w tym przypadku wyniesie około 200 zł), musimy pokryć sami. Na różnice w stawce wpłynąć mogą również inne czynniki jak na przykład sposób użytkowania pojazdu. Dlaczego o tym wspominamy?
Ponieważ wielokrotnie słyszeliśmy bądź mieliśmy do czynienia z sytuacjami, kiedy najmujący pojazd miał pretensje do ubezpieczalni o dopłatę. Tylko, że ubezpieczalnie bardzo jasno wyjaśniają kwoty najmu i kwestię dopłat. W końcu nie chcą być na tym stratne.
Na szczęście zasady tutaj są bardzo jasne „Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 22 listopada 2013 r. poszkodowany może korzystać z auta zastępczego przez cały czas, od dnia zniszczenia pojazdu, do momentu, gdy będzie mógł nabyć nowy samochód. Co istotne, odpowiedzialność towarzystwa nie kończy się w chwili wypłaty odszkodowania. Jeśli mimo otrzymania pieniędzy poszkodowany z uzasadnionych przyczyn nie jest w stanie kupić nowego pojazdu, firma ubezpieczeniowa wciąż powinna opłacać koszty wynajmu auta zastępczego”. Ubezpieczyciel da nam jednak czas na zakup nowego pojazdu. Na przykład niektóre firmy dają nam tydzień na zakup nowego pojazdu.
Zasadniczo sam wynajem samochodu z OC sprawcy nie jest procesem niezwykle skomplikowanym. Możemy wybrać jednego z kilku dostępnych nam rozwiązań. A prezentują się one następująco:
Wbrew pozorom, takie sprawy nie należą do rzadkości. Co możemy więc zrobić, jeżeli firma ubezpieczeniowa odmawia pokrycia kosztów wynajmu pojazdu bądź żąda odstawienia go do wypożyczalni, mimo że auto, które brało udział w kolizji wciąż jest w naprawie bądź nie zdążyliśmy jeszcze kupić nowego auta (jeżeli doszło do szkody całkowitej).
Musimy przede wszystkim być przezorni. Gromadzimy więc wszystkie dokumenty dotyczące danej szkody. Mogą one być bowiem ważnymi dowodami, jeżeli będziemy chcieli odwołać się od decyzji firmy ubezpieczeniowej. Jak pokazuje praktyka, że dokumentacja jest kluczem do sukcesu w takich sprawach. Warto dokładnie rejestrować wszelkie koszty i komunikację z ubezpieczycielem, co może okazać się decydujące w sporze.
Opieszałość warsztatu czy konieczność oczekiwania na potrzebne części nie stanowią w żaden sposób podstawy do odmowy pokrycia kosztów wynajmu auta. Jeżeli reklamacja nie przyniesie pożądanych skutków i nie zgadzamy się ze stanowiskiem firmy ubezpieczeniowej (mamy w końcu takie prawo), to możemy skorzystać w każdej chwili z pomocy rzecznika finansowego, który pomoże nam w sporze z firmą ubezpieczeniową, oczywiście w uzasadnionych przypadkach.
Jeżeli sprawy nie będziemy w stanie załatwić polubownie, to pozostaje nam wtedy niestety, jedynie opcja wkroczenia na drogę sądową. Wiele osób wtedy odpuszcza, ale to błąd. Musimy walczyć o swoje i to co nam przysługuje. Jeżeli potrzebują Państwo pomocy, to serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszym przedsiębiorstwem. Firma Take Care pomoże Państwu w załatwieniu sprawy z ubezpieczycielem.
Postanowiliśmy zebrać najczęściej powtarzające się pytania i udzielić na nie krótkiej odpowiedzi, dzięki temu nie będą musieli Państwo już przeszukiwać różnych źródeł w celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące kwestie.
W ramach naszych usług odzyskiwania odszkodowań z OC pomagamy także poszkodowanym, którzy mają problem ze zwrotem kosztów wynajmu pojazdu zastępczego. Zgłoś się do nas i dowiedź się co możemy dla Ciebie zrobić.
Otrzymałeś zbyt niskie odszkodowanie OC/AC?
Zakład ubezpieczeń pozostaje obojętny na próby odwołania?
Nie chcesz samodzielnie prowadzić sporu sądowego z zakładem ubezpieczeń?
Sprawdź na czym polega odkup szkody OC
Wyślij nam kosztorys swojej szkody, a my dokonamy bezpłatnej analizy i wycenimy, za ile możemy odkupić Twoje odszkodowanie.
Odkupujemy odszkodowania do 3 lat wstecz!
Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?
Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY
Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.
Dopłata do auta zastępczego
Pan Marek miał kolizję samochodową i musiał wynająć auto zastępcze. Niestety, nie upewnił się, że wynajmowany samochód odpowiada klasie uszkodzonego pojazdu. W związku z tym otrzymał fakturę przewyższającą maksymalne stawki ubezpieczyciela.
Pan Marek skontaktował się z naszą firmą i przygotowując odpowiednią reklamację pomogliśmy mu odzyskać nadpłacone pieniądze i znaleźć odpowiednią wypożyczalnię. Dzięki temu uniknął dalszych niepotrzebnych kosztów.