Jest to oczywiście dość frustrująca sytuacja – szczególnie kiedy czekamy na przesyłkę już dłuższy czas. Jeżeli paczka się spóźnia, możesz podjąć kilka kroków:
Opóźnienie przesyłki nie zawsze oznacza jej zagubienie. W większości przypadków paczkę uda się odzyskać, jednak w nieco późniejszym niż zakładano czasie.
DPD, DHL oraz GLS to jedne z najpopularniejszych firm przewozowych w Polsce. Składanie reklamacji zostało tutaj znacząco uproszczone:
Od odbiorcy zależy, jaką metodę składania reklamacji wybierze. Pisemne formularze są dostępne na stronach internetowych przewoźników, które są wymienione powyżej.
InPost również oferuje kilka różnych opcji, jeśli chodzi o zgłaszanie zaginionej przesyłki i odszkodowanie. Możemy wybrać najwygodniejsze rozwiązanie:
Warto wiedzieć, że im szybciej zgłosimy całą sprawę, tym sprawniej uda się odnaleźć przesyłkę lub uzyskać odszkodowanie.
U kuriera Pocztex również można wybrać sposób złożenia reklamacji. Dostępne są:
Najczęściej składanie reklamacji online będzie najszybszą metodą. Mimo wszystko zawsze przewoźnik ma dokładnie 30 dni na odpowiedź.
Ostateczny wynik zgłoszenia zaginięcia przesyłki zależy od kilku czynników – w tym również powodu zaginięcia. Znaczenie ma także dokumentacja, wybrany przewoźnik czy też szybkie poinformowanie o zagubionej paczce.
Najczęściej zgłoszenie zaginięcia przesyłki kończy się w następujący sposób:
To jedynie przykładowe scenariusze i rzeczywisty przebieg może nieco się różnić. Przed zgłoszeniem reklamacji warto sprawdzić regulamin przewoźnika dotyczący zaginionych przesyłek oraz dokładnie udokumentować zdarzenie. Dzięki temu maksymalizujemy szanse na odnalezienie paczki lub otrzymanie odszkodowania.
Cały proces zgłaszania reklamacji wygląda wtedy bardzo podobnie. Przy identyfikacji przesyłki może być jednak konieczne dodatkowo podanie kraju nadania i docelowego. Należy skontaktować się z krajowym przewoźnikiem. Niekiedy jednak konieczne będzie zgłoszenia do operatora, który obsługuje przesyłkę za granicą – zwykle jest to inna firma przewozowa.
Reklamacja dotycząca zagubionej przesyłki zagranicznej często generuje więcej problemów niż krajowe paczki. Zwykle tutaj winę ponosi któryś z pośredników – przesyłka jest przekazywana między nimi. Reklamację zgłaszamy w tym przypadku również online lub listownie czy też telefonicznie.
Odpowiedzialność za przesyłkę zależy od tego, kiedy dokładnie doszło do jej zaginięcia. Wyróżniamy kilka sytuacji:
Znaczenie ma także przyczyna zaginięcia. Warto również wiedzieć, że przewoźnik najczęściej ponosi ograniczoną odpowiedzialność do czasu odebrania przesyłki z punktu odbioru (jeżeli występuje).
Określenie przesyłki jako zagubiona zależy od wybranej firmy kurierskiej. Standardowo pod uwagę bierze się czas, po jakim odbiorca wciąż nie otrzymuje przesyłki. Niektóre firmy respektują konkretne terminy, inne decydują indywidualnie. Można jednak przyjąć, że od około 14 lub 20 dni bez dostarczenia przesyłki, uznajemy ją za zaginioną. Oczywiście należy w tej sprawie najlepiej skontaktować się z przewoźnikiem.
Warto wiedzieć, że sporadycznie mają miejsce opóźnienia przy dostarczaniu przesyłki. Jest to wina przewoźnika, lecz nie ma związku z potencjalnym zagubieniem paczki.
Standardowe odszkodowania są wypłacane na podstawie wartości przesyłki zadeklarowanej przez nadawcę. Jeżeli ta nie została podana, przewoźnicy wykorzystują własne taryfy, które są zwykle niższe.
Wyższe odszkodowania stosuje się tylko w określonych przypadkach:
Oczywiście te warunki muszą zostać udokumentowane i udowodnione. Odpowiednie wyjaśnienie sytuacji umożliwi uzyskanie wyższego odszkodowania.
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.
Zagubiony sprzęt firmowy
Leon prowadzi własną firmę. Oferuje głównie usługi związane z fotografią i nagrywanie filmów podczas różnego typu imprez. Kilka tygodni temu złożyć zamówienie na nowe obiektywy, które miał wykorzystać podczas zlecenia. Obejmowało ono wykonanie zdjęć i nagranie długiego filmu podczas miejskiego pokazu dronów. Niestety, przesyłka nie dotarła na czas, w związku z czym Leon nie mógł wykonać zlecenia. Efektem była spora strata finansowa. Na szczęście mężczyzna uzyskał odpowiednie odszkodowanie od firmy kurierskiej, dzięki czemu mógł ponownie dokonać zakupu zagubionych obiektywów.