Kwestię praw przysługujących pasażerom reguluje Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Jak wynika z dokumentu, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie nie tylko w przypadku opóźnienia lotu, ale też jego odwołania, niewpuszczenia pasażera na pokład samolotu, a nawet zagubienia bagażu.
Warto mieć świadomość przysługujących pasażerom praw. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które często podróżują samolotem. W końcu opóźnienia lotów czy inne problemy zdarzają się każdego dnia.
Bardzo istotne jest to, że nie w przypadku każdego opóźnienia pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie. Opóźnienie takie musi wynosić co najmniej trzy godziny. Należy przy tym pamiętać, że opóźnienie nie dotyczy godziny, o której samolot wyruszył w drogę, ale godziny, o której przybył na miejsce.
Z jakiego powodu ma to tak duże znaczenie? W wielu przypadkach pilotom udaje się nadrobić opóźnienie w czasie lotu.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot uzależniona jest od kilku czynników. Przede wszystkim znaczenie ma tutaj to, jak duże było opóźnienie, a także to, jak długa była trasa lotu.
Kwoty odszkodowania są ustalone odgórnie:
Widać więc, że kwoty odszkodowania są stosunkowo wysokie. To najważniejszy powód, dla którego nie warto rezygnować z odszkodowania – o ile oczywiście spełnione zostały wszystkie warunki.
Choć odszkodowanie za opóźnienie lotu jest najczęściej wybieraną formą rekompensaty, zdarza się, że linie lotnicze wychodzą z innymi propozycjami.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia pasażerom jedzenia i picia w ilości, która odpowiada czasowi opóźnienia. Może wydawać się, że nie jest to opłacalna forma rekompensaty, jednak wystarczy pomyśleć o tym, jak wysokie są ceny na lotniskach – nie tylko w Polsce. Czasem możliwość otrzymania ciepłego posiłku, kawy czy napojów podczas wielogodzinnego oczekiwania może wiązać się ze sporymi oszczędnościami, szczególnie jeśli podróżujesz z całą rodziną.
To samo dotyczy sytuacji, w której – w związku z opóźnieniem lotu – pasażerowie muszą znaleźć nocleg. W tym przypadku nocleg muszą zapewnić linie lotnicze, oczywiście na swój koszt. Co więcej, muszą zapewnić pasażerom transport do hotelu. Nie zawsze bowiem opóźnienie wynosi kilka godzin. Czasem zdarza się, że na lot trzeba zaczekać nawet jeden dzień.
Ważna informacja jest taka, że jeśli opóźnienie wynosiło ponad pięć godzin, pasażerowi przysługuje prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. Z dodatkowych informacji, pasażer ma prawo do odbycia dwóch rozmów telefonicznych oraz do wysłania maili.
Jeśli Twój lot był opóźniony i chcesz ubiegać się o odszkodowanie, koniecznie zachowaj wszystkie ważne dokumenty. Powinny to być przede wszystkim bilety lotnicze, a także dokumenty, które potwierdzą dokładną godzinę przylotu. Tylko na tej podstawie będziesz w stanie udowodnić, że przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot.
Aby otrzymać odszkodowanie, w pierwszej kolejności warto skontaktować się z liniami lotniczymi. To najprostszy sposób na to, aby uzyskać informacje na temat dalszego postępowania. Na ogół linie lotnicze mają specjalne procedury, które mają usprawnić proces ubiegania się i wypłaty odszkodowania. Niektóre linie lotnicze posiadają na swoich stronach internetowych specjalne formularze, które mają przyspieszyć postępowanie odszkodowawcze.
Jeśli linie lotnicze nie chcą wypłacić odszkodowania, warto upewnić się, że nie wystąpiły nadzwyczajne okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika. Osoby, które uznają, że przysługuje im odszkodowanie, mogą wejść na drogę sądową.
Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za opóźnienie lotu. Są to tzw. nadzwyczajne okoliczności. Zostały one dokładnie określone we wspomnianym wcześniej Rozporządzeniu 261/2004.
Za nadzwyczajne okoliczności uznaje się wszystkie sytuacje, kiedy do opóźnienia dochodzi ze względu na przyczynę, która jest niezależna od przewoźnika, a przy tym nie może on jej uniknąć, również w przypadku podjęcia wszystkich możliwych środków. Mowa tu o następujących sytuacjach:
Redaktor naszego bloga zajmujący się obsługą odszkodowań zdrowotnych i osobowych. Zakres spraw z jakimi ma styczność to: odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, błędy medyczne, odszkodowania zdrowotne z OC sprawcy, odszkodowania za śmierć bliskiej osoby, szkody rolnicze.
Opóźniony lot o 2.5 godziny
Samolot Joanny miał wystartować o godzinie 11:00, a lądowanie miało odbyć się o godzinie 17:00. Niestety, z uwagi na komplikacje, podróż rozpoczęła się z trzygodzinnym opóźnieniem. Samolot wyruszył dopiero o godzinie 14:00. Na szczęście warunki były na tyle dobre, że na miejsce udało się dotrzeć już o 19:30. Oznacza to, że samolot miał dwie i pół godziny opóźnienia, a zatem Joanna nie miała podstaw do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.