Wszystko, co warto wiedzieć o odszkodowaniach za opóźniony lot

Dowiedź się kiedy i w jakiej wysokości możesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot. Sprawdź także jak ubiegać się inne rekompensaty z tego tytułu.

Odszkodowanie za wypadki w szkole Twój lot był opóźniony? Możesz ubiegać się o odszkodowanie. Niestety, wielu pasażerów nadal nie zdaje sobie z praw przysługujących im w tym zakresie. Sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot.

Masz problem z odszkodowaniem za opóźniony lub odwołany lot?

Na jakiej podstawie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Kwestię praw przysługujących pasażerom reguluje Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Jak wynika z dokumentu, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie nie tylko w przypadku opóźnienia lotu, ale też jego odwołania, niewpuszczenia pasażera na pokład samolotu, a nawet zagubienia bagażu.

Warto mieć świadomość przysługujących pasażerom praw. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które często podróżują samolotem. W końcu opóźnienia lotów czy inne problemy zdarzają się każdego dnia.

Kiedy przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Bardzo istotne jest to, że nie w przypadku każdego opóźnienia pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie. Opóźnienie takie musi wynosić co najmniej trzy godziny. Należy przy tym pamiętać, że opóźnienie nie dotyczy godziny, o której samolot wyruszył w drogę, ale godziny, o której przybył na miejsce.

Z jakiego powodu ma to tak duże znaczenie? W wielu przypadkach pilotom udaje się nadrobić opóźnienie w czasie lotu.

Spójrzmy na przykład:

Kontuzja na lekcji WF

Opóźniony lot o 2.5 godziny

Samolot Joanny miał wystartować o godzinie 11:00, a lądowanie miało odbyć się o godzinie 17:00. Niestety, z uwagi na komplikacje, podróż rozpoczęła się z trzygodzinnym opóźnieniem. Samolot wyruszył dopiero o godzinie 14:00. Na szczęście warunki były na tyle dobre, że na miejsce udało się dotrzeć już o 19:30. Oznacza to, że samolot miał dwie i pół godziny opóźnienia, a zatem Joanna nie miała podstaw do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot.


W jakiej wysokości można otrzymać odszkodowania za opóźniony lot?

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot uzależniona jest od kilku czynników. Przede wszystkim znaczenie ma tutaj to, jak duże było opóźnienie, a także to, jak długa była trasa lotu.

Odszkodowanie za wypadki w szkole

Kwoty odszkodowania są ustalone odgórnie:

  • jeśli lot odbywał się na terenie Unii Europejskiej, a trasa nie była dłuższa niż 1500 km, pasażerowi przysługuje 250 EUR odszkodowania,
  • jeżeli natomiast trasa była dłuższa niż 1500 km, można uzyskać 400 EUR odszkodowania,
  • kwotę 400 EUR otrzymają także pasażerowie podróżują poza UE, pod warunkiem, że trasa wynosiła od 1500 do 3500 km,
  • w przypadku dłuższych tras lotów poza UE, można ubiegać się o 600 EUR odszkodowania.

Widać więc, że kwoty odszkodowania są stosunkowo wysokie. To najważniejszy powód, dla którego nie warto rezygnować z odszkodowania – o ile oczywiście spełnione zostały wszystkie warunki.

Czy mogę otrzymać inne rekompensaty za opóźniony lot?

Choć odszkodowanie za opóźnienie lotu jest najczęściej wybieraną formą rekompensaty, zdarza się, że linie lotnicze wychodzą z innymi propozycjami.

Jedzenie i napoje podczas oczekiwania na lot

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia pasażerom jedzenia i picia w ilości, która odpowiada czasowi opóźnienia. Może wydawać się, że nie jest to opłacalna forma rekompensaty, jednak wystarczy pomyśleć o tym, jak wysokie są ceny na lotniskach – nie tylko w Polsce. Czasem możliwość otrzymania ciepłego posiłku, kawy czy napojów podczas wielogodzinnego oczekiwania może wiązać się ze sporymi oszczędnościami, szczególnie jeśli podróżujesz z całą rodziną.

A może potrzebny będzie nocleg?

To samo dotyczy sytuacji, w której – w związku z opóźnieniem lotu – pasażerowie muszą znaleźć nocleg. W tym przypadku nocleg muszą zapewnić linie lotnicze, oczywiście na swój koszt. Co więcej, muszą zapewnić pasażerom transport do hotelu. Nie zawsze bowiem opóźnienie wynosi kilka godzin. Czasem zdarza się, że na lot trzeba zaczekać nawet jeden dzień.

Co jeszcze przysługuje pasażerom?

Ważna informacja jest taka, że jeśli opóźnienie wynosiło ponad pięć godzin, pasażerowi przysługuje prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. Z dodatkowych informacji, pasażer ma prawo do odbycia dwóch rozmów telefonicznych oraz do wysłania maili.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Jeśli Twój lot był opóźniony i chcesz ubiegać się o odszkodowanie, koniecznie zachowaj wszystkie ważne dokumenty. Powinny to być przede wszystkim bilety lotnicze, a także dokumenty, które potwierdzą dokładną godzinę przylotu. Tylko na tej podstawie będziesz w stanie udowodnić, że przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot.

Aby otrzymać odszkodowanie, w pierwszej kolejności warto skontaktować się z liniami lotniczymi. To najprostszy sposób na to, aby uzyskać informacje na temat dalszego postępowania. Na ogół linie lotnicze mają specjalne procedury, które mają usprawnić proces ubiegania się i wypłaty odszkodowania. Niektóre linie lotnicze posiadają na swoich stronach internetowych specjalne formularze, które mają przyspieszyć postępowanie odszkodowawcze.

Jeśli linie lotnicze nie chcą wypłacić odszkodowania, warto upewnić się, że nie wystąpiły nadzwyczajne okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika. Osoby, które uznają, że przysługuje im odszkodowanie, mogą wejść na drogę sądową.

Kiedy linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania?

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za opóźnienie lotu. Są to tzw. nadzwyczajne okoliczności. Zostały one dokładnie określone we wspomnianym wcześniej Rozporządzeniu 261/2004.

Za nadzwyczajne okoliczności uznaje się wszystkie sytuacje, kiedy do opóźnienia dochodzi ze względu na przyczynę, która jest niezależna od przewoźnika, a przy tym nie może on jej uniknąć, również w przypadku podjęcia wszystkich możliwych środków. Mowa tu o następujących sytuacjach:

  • destabilizacja polityczna,
  • warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot,
  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu,
  • strajki mające wpływ na działalność przewoźnika.

Odszkodowanie za opóźniony lot – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jak liczyć czas opóźnienia lotu?

Czas opóźnienia lotu liczony jest na podstawie godziny, o której samolot dotarł do celu. Jeśli nastąpiło to po upływie trzech godzin od planowanej godziny lądowania, można ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli między planowaną o rzeczywistą godziną lądowania nie minęły trzy godziny, pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot.

Jak udokumentować opóźnienie samolotu?

Pasażer powinien zachować bilet lotniczy oraz posiadać dokumentację, dzięki której wykaże, że doszło do opóźnienia lotu. Wystarczy zdjęcie tablicy odlotów i przylotów. Choć przedstawienie karty pokładowej nie jest obowiązkowe, dokument ten może usprawnić postępowanie.

Co zrobić, gdy przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania?

W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy prawnej. Być może okaże się, że przysługuje Ci odszkodowanie, a linie lotnicze niesłusznie odmówiły Ci jego wypłaty. W wielu przypadkach, dzięki odpowiedniemu wsparciu prawnemu, pasażerom udaje się uzyskać należną im kwotę.

Masz problem z zaniżonym odszkodowaniem? Pomożemy Ci go rozwiązać!

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
lub zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Antoni Stróżyński

Autor: Antoni Stróżyński

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga zajmujący się obsługą odszkodowań zdrowotnych i osobowych. Zakres spraw z jakimi ma styczność to: odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, błędy medyczne, odszkodowania zdrowotne z OC sprawcy, odszkodowania za śmierć bliskiej osoby, szkody rolnicze.