Zapewne niejednokrotnie będąc poszkodowanym w trakcie wypłaty odszkodowania komunikacyjnego, spotkałeś się ze strony Ubezpieczyciela z propozycją zawarcia ugody.
Co to oznacza, proceder ten ma na celu kompromisowe zakończenie sporu. Czy to rozwiązanie jest korzystne dla Ciebie?
- Ugoda z ubezpieczycielem – jak wygląda i na czym polega?
- Z czym wiąże się podpisanie ugody z ubezpieczycielem?
- Negocjacje ugodowe z ubezpieczycielem – czy możliwe jest negocjowanie kwoty odszkodowania?
- Ugoda z ubezpieczycielem przez telefon – czym jest?
- Ugoda przez telefon – na co zwracać uwagę?
- Czy po zgodzie na podpisanie ugody można ją jeszcze zerwać?
- Czy warto zawrzeć ugodę z zakładem ubezpieczeń?
- Czy warto zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem - FAQ
Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗
Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE
Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️
Ugoda z ubezpieczycielem – jak wygląda i na czym polega?
Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w większości przypadków to towarzystwo ubezpieczeniowe składa propozycję ugodowego zakończenia postępowania roszczeniowego. Z wiedzy jaką posiadamy wynika, iż wiele osób przyjmuje ugodę, nie do końca mając świadomośc jakie konsekwencje niesie za sobą ten sposób zakończenia likwidacji szkody. Jak zatem wygląda taki proces, czy warto przyjąć ugodę od ubezpieczyciela i na czym ona polega...? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Proces postępowania likwidacyjnego po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela zawsze kończy się jego decyzją w sprawie. Decyzja ta może dotyczyć uznania roszczenia wraz z przedstawieniem kwoty, jaką ubezpieczyciel chce wypłacić poszkodowanemu, lub też odmowy wypłaty roszczenia wraz z argumentacją. Nie jest to nigdy decyzja ostateczna, ponieważ zarówno w przypadku, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty, jak i w przypadku, gdy poszkodowany nie zgadza się z zaproponowaną kwotą odszkodowania, może dalej dochodzić on swoich praw poprzez złożenie odwołania, a następnie mediacje i / lub sprawę w sądzie. Warto rozważyć skorzystanie z pomocy prawnej na etapie odwołania, ponieważ profesjonalne wsparcie może znacznie zwiększyć szanse na uzyskanie wyższej kwoty odszkodowania.
Bardzo często już w pierwszym etapie, czyli przy wydawaniu decyzji, ubezpieczyciel proponuje zawarcie ugody. Jak to wygląda...? Przykładowo, w swojej decyzji towarzystwo ubezpieczeniowe zaproponuje poszkodowanemu wypłatę 10 000zł odszkodowania, a także dopłatę 3 000zł dodatkowej rekompensaty, jeśli poszkodowany zgodzi się na podpisanie ugody z ubezpieczycielem. Zanim zdecydujesz się na podpisanie takiej ugody, przeanalizuj dokładnie koszty naprawy oraz potencjalne długoterminowe skutki szkody, aby upewnić się, że proponowana kwota jest rzeczywiście adekwatna do poniesionych szkód.
Tutaj od razu nasuwa się pytanie, skąd ta dodatkowa kwota i dlaczego ubezpieczyciel chce zapłacić więcej, niż rekompensata za same szkody...? Otóż dlatego, że przy podpisaniu ugody, poszkodowany jednocześnie zrzeka się dalszych roszczeń. Dla ubezpieczyciela oznacza to szybkie zamknięcie sprawy i pewność, że kwota wypłacona zamknie spór raz na zawsze, zaś dla poszkodowanego – brak możliwości dalszego dochodzenia wyższej kwoty odszkodowania przed sądem. Oczywiście zawsze możesz zgodzić się na podpisanie ugody, jednak warto wiedzieć, że w praktyce bardzo często ubezpieczyciele zaniżają kwotę przyznanej rekompensaty, i w efekcie, nawet przy wypłacie dodatkowych środków z tytułu podpisania ugody, wychodzą oni na plus, poszkodowany zaś... niestety na minus.
Dlatego też warto uważnie przekalkulować szkodę i sprawdzić, czy kwota zaproponowana przez ubezpieczyciela Cię usatysfakcjonuje. Jeśli nie, możesz odrzucić propozycję ugody i dochodzić dalszych roszczeń w wyniku mediacji lub na drodze sądowej, co często przynosi nawet kilkukrotnie wyższe kwoty odszkodowania niż te pierwotnie zaproponowane przez ubezpieczyciela. Nie będziesz jednak mógł zrobić tego, decydując się na podpisanie ugody, które zakańcza sprawę.
Warto zwrócić uwagę na to, iż większość osób może poczuć się przytłoczona ewentualnym procesem sądowym z ubezpieczalnią, głównie przez czas jego trwania oraz brak doświadczenia. Dlatego też przed przyjęciem warunków zakończenia procesu odszkodowawczego ( podpisaniem ugody ), warto skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy, która przeanalizuje wasz kosztorys i wskaże adekwatną kwotę odszkodowania. Będziecie mieć wtedy jasną sytuację, czy propozycja ugody jest dla Was korzystna, czy też nie.
Z czym wiąże się podpisanie ugody z ubezpieczycielem?
Warto podkreślić, że podpisanie ugody w momencie, kiedy osoba nie zdaje sobie konsekwencji z podjętej decyzji, może okazać się dla niej bardzo niekorzystna. Jedną z najbardziej dotkliwych konsekwencji w takiej sytuacji jest utrata prawa do wyższego świadczenia od towarzystwa ubezpieczeniowego.
Dodatkowo należy wspomnieć, iż niezależnie od stanowiska ubezpieczyciela, jako poszkodowany musisz wiedzieć jaka realna kwota odszkodowania przysługuje Ci za zgłoszoną szkodę.
Tylko wtedy będziesz mógł podjąć właściwe negocjacje z ubezpieczycielem!
Nie warto zatem podejmować tej decyzji pod presją czasu, ponieważ zawarcie ugody jest nieodwracalne i kończy spór z towarzystwem ubezpieczeń.
Negocjacje ugodowe z ubezpieczycielem – czy możliwe jest negocjowanie kwoty odszkodowania?
Jak już wspomnieliśmy powyżej, pierwsza decyzja ubezpieczyciela wcale nie jest decyzją ostateczną. Dlatego też zarówno w przypadku, gdy ubezpieczyciel odrzuci Twoje roszczenie, jak i w przypadku, gdy zaproponowana kwota nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca, możesz podjąć dalsze kroki. Niestety często zdarza się, że towarzystwa ubezpieczeniowe celowo zaniżają wysokość zaproponowanej poszkodowanemu rekompensaty. Działanie to jest celowe tylko po to, by od razu "wyjść na przeciw oczekiwaniom klienta" proponując ugodowe zakończenie likwidacji szkody, niejednokrotnie proponując absurdalną kwotę ugody.
Pierwszym krokiem poszkodowanego, który nie zgadza się z decyzją ubezpieczyciela, zawsze powinno być złożenie pisemnego odwołania do ubezpieczyciela. Musi on odnieść się do odwołania, albo podtrzymując swoją pierwotną decyzję, albo też proponując zwiększenie kwoty odszkodowania w ramach ugody. W tym wypadku koniecznie przeanalizuj, czy zaproponowana do ugody kwota jest dla Ciebie zadowalająca. Jak opisywaliśmy w akapicie powyżej, często ubezpieczyciel proponując ugodową kwotę, zaniża ją, by szybko zakończyć sprawę i uniemożliwić poszkodowanemu dochodzenie (czasem kilkukrotnie) wyższej kwoty w sądzie. Jeżeli masz wątpliwości co do zaproponowanej kwoty, zawsze możesz zasięgnąć porady wyspecjalizowanej firmy, która pomoże oszacować rzeczywistą wartość Twoich roszczeń.
Warto skonsultować się ze specjalistą, który odpowiednio wyceni szkodę i wskaże, jaka kwota powinna zostać zaproponowana przez ubezpieczyciela (może być to doświadczony serwis samochodowy, rzeczoznawca samochodowy lub wyspecjalizowana w podobnych sprawach kancelaria). Nie tylko da to Tobie lepszy obraz sytuacji, ale również zapewnisz sobie mocne argumenty do dalszych negocjacji z ubezpieczycielem. Konsultacja taka może również wskazać ewentualne ukryte koszty, które mogą pojawić się w przyszłości, co pomoże w dokładniejszym oszacowaniu adekwatnego odszkodowania.
Kiedy jeszcze warto dogłębnie zastanowić się, zanim podpiszesz ugodę? Nie tylko wtedy, gdy nie jesteś pewien co do zasadności zaproponowanej przez ubezpieczyciela kwoty odszkodowania, ale również w przypadku, gdy nie zakończyłeś jeszcze leczenia po wypadku drogowym. Nie masz bowiem wtedy pewności, jakie konsekwencje zdrowotne przynieść jeszcze może za sobą zdarzenie, a także jakie będą finansowe konsekwencje doznanych urazów. Zbyt szybka decyzja może okazać się pochopną, a po podpisaniu ugody nie będziesz mieć już szansy odzyskiwania wyższego odszkodowania.
Ugoda z ubezpieczycielem przez telefon – czym jest?
W przypadku niewielkich szkód komunikacyjnych lub też mieszkaniowych, które nie niosły za sobą poważnych konsekwencji ani zdrowotnych, ani finansowych, w ostatnim czasie bardzo popularne wśród ubezpieczycieli stało się likwidowanie szkód „przez telefon”.
Ubezpieczyciel chce w ten sposób szybko załatwić sprawę i zamiast dokonywać szczegółowych oględzin szkody (np. z wykorzystaniem ekspertów), prosi o przyspieszony wniosek wraz z udostępnieniem zdjęć poprzez maila lub specjalną aplikację. Wycena szkody jest wtedy wykonywana wyłącznie na podstawie zdjęć, a pracownik ubezpieczyciela następnie dzwoni do poszkodowanego, by przedstawić mu ofertę odszkodowania.
Takie postępowanie z pewnością jest szybsze, ale czy zgodne z prawem?
Biorąc pod uwagę zapisy z Ustawy o Prawach Konsumenta, możliwe jest zawarcie ugody na odległość ( np. przez telefon ), jeśli poprzedzone zostanie ono przedstawieniem konsumentowi informacji z art. 12 tejże Ustawy. Znajdują się w nim m.in. informacje o głównych cechach świadczenia i danych identyfikacyjnych firmy. Dodatkowym warunkiem jest także jednoznaczne i wyraźnie potwierdzenie uzyskane od obu stron, które zostanie zapisane na trwałym nośniku jak pismo, wydruk, pendrive, płyta, e-mail, dokumenty podpisane elektronicznie lub inny nośnik. Jest to zatem możliwe i z pewnością takie załatwienie sprawy umożliwi Ci szybkie uzyskanie odszkodowania, jednak czy jest to opłacalne...?
Na co uważać przy takim kontakcie z ubezpieczycielem zwrócimy uwagę w następnym akapicie.
Ugoda przez telefon – na co zwracać uwagę?
Bardzo często telefoniczny kontakt z ubezpieczycielem z jego strony ma na celu wyłącznie przyspieszenie procedury, stąd też częsta presja czasowa.
Pamiętaj, aby jej nie ulegać – może to bowiem spowodować pochopne i zbyt szybkie przyjęcie propozycji, która nie będzie dla Ciebie korzystna.
Nie musisz zgadzać się, a tym bardziej od razu przyjmować przedstawionej oferty. Po pierwsze, możesz poprosić o kontakt w późniejszym, dogodnym terminie, a także o przesłanie warunków proponowanej ugody na e-mail lub na piśmie. Możesz także poprosić o przedstawienie oferty i likwidację szkody w tradycyjnych procedurach.
Może zdarzyć się tak, że przedstawiciel towarzystwa ubezpieczeniowego podczas rozmowy telefonicznej zaznaczy, że proponowane warunki są aktualne tylko podczas tej rozmowy i nie będzie możliwe zawarcie jej na tych samych warunkach w późniejszym terminie.
Takie działanie od razu powinno obudzić w poszkodowanym czujność, ponieważ wskazuje na chęć szybkiego załatwienia sprawy przez ubezpieczyciela, bez możliwości czasu do zastanowienia dla poszkodowanego.
Taka ugoda telefoniczna z ubezpieczecielem w większości przypadków będzie niekorzystna i nie musisz się na nią zgadzać. Pamiętaj, że zawsze warto poprosić o przedstawienie oferty likwidacji szkody na piśmie – może się to bowiem przydać w późniejszym postępowaniu reklamacyjnym. Przed podjęciem decyzji, zarówno w standardowym trybie, jak i w przypadku ugody przez telefon, zawsze warto sprawdzić wcześniej estymowane koszty naprawy samochodu, by nie podjąć decyzji pochopnie.
Ugoda z zakładem ubezpieczeń - daj sobie czas do namysłu
Dość regularnie podczas analizy spraw otrzymanych od naszych klientów, po ściągnięciu akt szkody znajdujemy informację o zawarciu ugody podczas kontaktu telefonicznego.
Większość z tej grupy poszkodowanych po pewnym czasie dochodzi do wniosku, że zaproponowane przez ubezpieczyciela odszkodowanie w powyższej rozmowie telefonicznej także nie jest zadowalające.
Wiele osób jest przekonanych, że ugoda wymaga formy pisemnej. Tak jednak nie jest. Umowa ugody nie wymaga formy pisemnej i może być też zawarta w formie ustnej.
Zawarcie ugody kończy wszelkie roszczenia wobec zakładu ubezpieczeń, kwota w niej zawarta jest ostateczna i nie można się od niej w żaden sposób odwołać.
Czy po zgodzie na podpisanie ugody można ją jeszcze zerwać?
Co w przypadku, gdy zgodziłeś się na ugodę z towarzystwem ubezpieczeniowym, ale chcesz ją zerwać, gdyż jej podpisanie okazało się pochopne i nie jest dla Ciebie korzystne...? Odstąpienie od ugody z towarzystwem ubezpieczeniowym jest możliwe, ale tylko w określonych przypadkach. Mianowicie wtedy, gdy poszkodowany jest konsumentem.
Możemy mieć do czynienia z dwoma różnymi sytuacjami:
- Poszkodowany samodzielnie wykupił ubezpieczenie (np. AC lub ubezpieczenie mieszkania) i z tej polisy nastąpić ma likwidacja szkody – w tym wypadku jest on konsumentem, jako strona w umowie
- Poszkodowany ubiega się o odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej z polisy OC sprawcy, np. po wypadku samochodowym – w takim wypadku nie jest on konsumentem
Jeśli poszkodowany jest konsumentem, czyli wykupił ubezpieczenie i jest stroną w umowie, może w takim wypadku odstąpić od ugody z ubezpieczycielem. Ma na to jednak 14 dni od daty ugody. Nie ma wtedy obowiązku argumentacji takiej decyzji.
Jeśli jednak poszkodowany zdecydował się na podpisanie ugody z ubezpieczycielem sprawcy (polisa OC sprawcy), niestety nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od niej. Co prawda można spróbować uchylić się od ugody, jednak praktyka pokazuje, że jest to bardzo trudne i rzadko zakończone sukcesem.
Warto zatem dokładnie sprawdzić oferowaną przez ubezpieczyciela ugodę, weryfikując wcześniej koszty naprawy oraz konsultując się ze specjalistami. Pochopna zgoda na ugodę z towarzystwem ubezpieczeniowym, skutkująca zakończeniem sprawy, może bowiem doprowadzić do tego, że wypłacona kwota będzie zbyt mała na likwidację szkody.
Czy warto zawrzeć ugodę z zakładem ubezpieczeń?
W niektórych przypadkach z pewnością ugoda z ubezpieczycielem może być dobrym i optymalnym rozwiązaniem. Najistotniejszą kwestią są warunki, na jakich zostanie ona zawarta. Jaką dopłatę do już przyznanego odszkodowania zaoferuje nam firma ubezpieczeniowa. Zanim zdecydujemy się na polubowne zakończenie sporu z towarzystwem ubezpieczeniowym, należy sprawdzić inne sposoby na uzyskanie wyższego odszkodowania. Warto skorzystać np. z bezpłatnej analizy dopłaty do odszkodowania i ocenić, która opcja jest dla nas korzystniejsza ( ugoda czy dopłata do odszkodowania ).
- zawrzeć ją po wykonaniu kosztorysu niezależnego rzeczoznawcy, tak abyśmy wiedzieli jaka jest faktyczna wartość odszkodowania
- dać sobie kilka dni do namysłu po poznaniu jej warunków
- umowę ugody należy zawrzeć w formie pisemnej ( mamy wtedy możliwości zweryfikowania, na co się godzimy )
- Jak możemy Ci pomóc?
- sprawdzimy czy ugoda została zawarta prawidłowo
- przenalizujemy kosztorys aby zweryfikować czy ugoda jest korzystna
- zapewnimy pełne wsparcie w procesie odwoławczym
- udzielimy wsprawcia w procesie odstąpienia ugody
- Zadzwoń 605-965-855
- Korzyści ze współpracy z nami:
- bezpłatna analiza dokumentacji
- wsparcie specjalistów na każdym etapie likwidacji szkody
- fachowe i merytoryczne porady prawne
- Zadzwoń 605-965-855
Podważenie ugody zawartej w rozmowie telefonicznej
Jeden z naszych klientów złożył telefonicznie dyspozycję o wypłacenie mu należnego odszkodowania. Rozmowa telefoniczna przebiegła wg klienta bezproblemowo i szybko. Sytuacja zmieniła się, gdy otrzymał on mailowo decyzję, gdzie wskazane zostało, że wypłacona kwota odszkodowania ugodowo kończy likwidację szkody.
Szybko zareagowaliśmy na otrzymaną dokumentację prosząc o przesłanie nagrania rozmowy z konultantem firmy ubezpieczeniowej. Okazało się, iż pracownik ubezpieczalni w sposób niejednoznaczny i z wieloma niedopowiedzeniami wyegzekwował od naszego klienta zgodę na ugodę, której zasadność oraz poprawność skutecznie podważyliśmy, jednocześnie korygując decyzję towarzystwa ubezpieczeniowego. Dało nam to możliwość dalszego dochodzenia zaniżonego odszkodowania.