Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
ROZUMIEM

Wypadek autokarem – kiedy i od kogo należy Ci się odszkodowanie?

Podróż autokarem to jedna z najpopularniejszych form transportu masowego. Wypadki z ich udziałem nie należą do zbyt częstych, ale kiedy już mają miejsce mogą mieć poważne konsekwencje dla wielu pasażerów. W tym artykule wyjaśniamy, komu i w jakich okolicznościach przysługuje odszkodowanie po wypadku autokarowym. Ponadto podpowiadamy, jakie działania należy podjąć w celu uzyskania odszkodowania oraz jakie dokumenty należy zgromadzić do zgłoszenia szkody.


wypadek autokarem a odszkodowanie

Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗

Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE


Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️

Odpowiedzialność przewoźnika

Słowem wstępu, warto wspomnieć kto odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów autokaru. Otóż zgodnie z polskim prawem jest to przewoźnik (czyli firma transportowa). Jeśli dojdzie do wypadku z winy kierowcy lub złego stanu technicznego autokaru, pasażer ma prawo do ubiegania się o odszkodowanie od ubezpieczyciela przewoźnika.

Polisa odpowiedzialności cywilnej OC firmy transportowej jest w Polsce obowiązkowa. Jeżeli wypadek zostanie spowodowany przez innego kierowcę, wypłata odszkodowania to obowiązek ubezpieczyciela sprawcy wypadku.

Kiedy przysługuje odszkodowanie?

Odszkodowanie po wypadku autokarowym przysługuje, gdy:

  • byłeś pasażerem autokaru, który uczestniczył w wypadku (niezależnie od tego, kto był sprawcą),
  • doznałeś obrażeń ciała (np. złamania, stłuczenia, urazy psychiczne),
  • poniosłeś szkody materialne (np. zniszczony bagaż, telefon, ubrania),
  • doznałeś szkody niematerialnej (tzw. zadośćuczynienie za ból i cierpienie),
  • w wyniku wypadku zmarł bliski – wtedy bliskim przysługuje odszkodowanie i zadośćuczynienie.

Uprawnienie do uzyskania odszkodowania ma każdy poszkodowany, który wykupił wycieczkę w biurze podróży (a transport był częścią tej wycieczki) lub zwyczajnie kupił bilet na podróż autokarem.

Jakie świadczenia możesz otrzymać?

Zakres odpowiedzialności z tytułu polisy OC jest bardzo szeroki. Wśród kosztów i szkód, jakie zobowiązany jest pokryć zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku można wymienić:

  • zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji,
  • odszkodowanie za zniszczone mienie (np. bagaż),
  • zadośćuczynienie za ból i cierpienie,
  • renty (np. jeśli utraciłeś zdolność do pracy),
  • zwrot utraconych dochodów,
  • zwrot kosztów dojazdów do lekarzy,
  • pokrycie kosztów pogrzebu – w przypadku śmierci osoby bliskiej.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Najważniejszą kwestią w kontekście ubiegania się o odszkodowanie za wypadek autokarem jest ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za wypłatę odszkodowania. Tutaj kluczowe jest ustalenie sprawcy wypadku. Możliwości są dwie:

Wypadek z winy przewoźnika

Zdarzenie zostało spowodowane przez przewoźnika (czyli autokar). Osoby poszkodowane powinny ubiegać się o odszkodowania od zakładu ubezpieczeń firmy transportowej.

Wypadek z winy przewoźnika - przykład

Przykład

Kierowca autokaru wiozący zawodników piłki nożnej na turniej w Tarnowie nie zdążył wyhamować i uderzył w tył innego pojazdu. W efekcie zderzenia kilku pasażerów autobusu doznało obrażeń. W tym przypadku poszkodowani mogą ubiegać się o odszkodowanie z OC przewoźnika, gdyż sprawcą był kierowca autokaru.

Wina innego kierowcy

Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu drogowego. Poszkodowani mogą ubiegać się o odszkodowania z polisy kierowcy, który spowodował wypadek.

Wina innego kierowcy - przykład

Przykład

W autokar wiozący wycieczkę w Tatry uderzył inny dostawczy bus. Kierowca busa zagapił się i wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Z uwagi na fakt, że sprawcą wypadku był kierowca busa, który nie zatrzymał się przed skrzyżowaniem, gdy zapaliło się czerwone światło, to z jego polisy pasażerowie autokaru powinni ubiegać się o odszkodowanie.


Wiedząc już do kogo należy kierować roszczenia, warto odpowiednio przygotować się do zgłoszenia szkody.

W tym celu warto zastosować się do poniższych wskazówek. Pozwoli to na sprawne otrzymanie należnego odszkodowania:

  • Skompletuj potrzebną dokumentację – należy zebrać wszelkie możliwe dokumenty: notatkę policyjną z miejsca zdarzenia, zaświadczenia lekarskie i rachunki za leczenie (poszkodowany wymagał leczenia), zdjęcia z miejsca zdarzenia.
  • Zgłoś szkodę – skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową przewoźnika lub sprawcy wypadku (w zależności, kto był sprawcą). Możesz to zrobić samodzielnie lub z pomocą kancelarii prawnej.
  • Trzymaj się ustawowych terminów na zgłoszenie szkody – co prawda zgodnie z kodeksem cywilnym termin przedawnienia wynosi 3 lata, ale warto zgłosić zdarzenie jak najszybciej.

Podsumowanie

Jeśli uczestniczyłeś w wypadku autokarowym jako pasażer, masz pełne prawo do odszkodowania – niezależnie od tego, kto był sprawcą wypadku. Choć ubieganie się o świadczenia w przypadku wypadku autokarem może wydawać się złożone, takie w praktyce nie jest. Jedynym dylematem może być ustalenie zakładu ubezpieczeń, który jest odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania. Mamy nadzieję, że w powyższym wpisie udało nam się odpowiedzieć na to pytanie.

Dalsza procedura czyli zgłoszenie szkody przebiega podobnie, jak w przypadku wypadku własnym autem. Omówiliśmy ją na przykładzie najpopularniejszego zakładu ubezpieczeń w naszym wpisie Zgłoszenie szkody PZU.

Najważniejsze to nie zwlekać, zebrać niezbędne dokumenty i w razie potrzeby skorzystać z pomocy profesjonalistów, aby móc cieszyć się godnym odszkodowaniem.

Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.