Wycena wartości pojazdu na potrzeby odszkodowania

Ubezpieczyciel zaniżył wartość Twojego pojazdu?
Sprawdź jak szacowana jest wartość auta przez ubezpieczycieli.

Take Care Polska - dopłaty do odszkodowania Wycena wartości pojazdu ma bardzo często miejsce podczas likwidacji szkód komunikacyjnych, szczególnie kiedy pojazd uległ znacznym uszkodzeniom.
Ma ona na celu określenie, czy naprawa auta jest ekonomicznie uzasadniona ( czy zostanie orzeczona szkoda częściowa, czy też całkowita ).
Jeśli oszacowana wartość pojazdu jest niższa niż koszty naprawy uszkodzonego auta, wtedy orzekana jest szkoda całkowita i wycena wartości służy do określenia wysokości naszego odszkodowania ( wartość przed kolizją - wartość po wypadku = nasze odszkodowanie ).

Dlaczego wycena wartości pojazdu jest tak istotna?


Od wyceny wartości naszego pojazdu zależy przede wszystkim sposób likwidacji naszej szkody.
Szczególnie istotne podczas szkody z polisy AutoCasco, gdzie zwykle szkoda całkowita orzekana jest już od 70% wartości rynkowej pojazdu.
Ubezpieczyciele dążą wtedy do tego, aby wartość naprawy przekraczała rynkową cenę ( według ich opinii ) naszego pojazdu i stosują wszystkie możliwe korekty, aby ta wartość była jak najniższa.

Jak sporządzana jest wycena wartości pojazdu?


Na początku warto wyjaśnić, czym jest dokładnie wspomniane wyżej zagadnienie. Wycena wartości pojazdu metodą rynkową polega na założeniu które zakłada, że pojazd jest tyle wart ile jest w stanie za niego zapłacić nabywca.

Na pewno podczas rozliczania szkody całkowitej, czy też zakład podczas wyboru ubezpieczenia spotkałeś się wyliczeniem wartości rynkowej swojego pojazdu przez ubezpieczyciela. Zastanawiałeś się w jaki sposób zakłady ubezpieczeń wyliczają wartość rynkową Twojego pojazdu?

Podmioty te posługują się specjalnie do tego celu stworzonymi programami, takimi jak na przykład Audatex oraz uaktualnianymi co miesiąc bazami danych.
Podstawą grupowania tutaj pojazdów jest: marka, model oraz rok produkcji. Dodatkowo w dalszej analizie brany jest pod uwagę między innymi : rodzaj nadwozia, moc i pojemność silnika, rodzaj zastosowanego paliwa, przewidywany nominalny przebieg pojazdu.

Podczas wyceny pojazdu za pomocą metody rynkowej opieramy się na następującym schemacie: wartość bazowa, a następnie zastosowanie odpowiednich korekt tej wartości odpowiednio do różnic pomiędzy wycenianym pojazdem, a samochodem bazowym.

Wszystkie zastosowane kolejno korekty mają znaczący wpływ na ostateczną cenę konkretnego pojazdu. Dlaczego? Współczynniki korekcyjne mogą obniżyć lub podwyższyć wartość pojazdu w stosunku do wartości bazowej. Wszystkie zastosowane korekty znajdziemy w dokumentacji naszej szkody w sekcji "KOREKTY"

Rozróżniamy następujące korekty:

wartość bazowa WARTOŚĆ BAZOWA - to kwota wyjściowa do wyceny ( od niej odejmujemy lub dodajemy korekty )

wycena wartości pojazdu - wartość bazowa korekta za wyposażenie KOREKTA ZA WYPOSAŻENIE DODATKOWE - tutaj określana jest wartość dodatkowego ponadprzeciętnego wyposażenia naszego auta lub stosowana jest korekta obniżająca wartość samochodu w przypadku "ubogiej" wersji danego modelu

wycena wartości pojazdu - korekta wyposażenie korekta za wyposażenie KOREKTA ZA PIERWSZĄ REJESTRACJĘ - korekta dotyczy miesiąca pierwszej rejestracji pojazdu. Jeśli zarejestrowany przed 15 maja danego roku to korekta ma wartość ujemną, jeśli po tej dacie to wartość jest dodatnia ( zwiększa wartość pojazdu )

wycena wartości pojazdu - pierwsza rejestracja korekta za przebieg KOREKTA ZA PRZEBIEG - dotyczy przebiegu, ujemna jeśli przebieg jest wyższy od normatywnego dla danego rocznika pojazdu, a dodatnia jeśli jest on wyższy

wycena wartości pojazdu - przebieg korekta za ogumienie KOREKTA ZA OGUMIENIE - dotyczy stanu ogumienia pojazdu

wycena wartości pojazdu - ogumienie korekty różne KOREKTY RÓŻNE - korekty dotycząca cech pojazdu: stan i dbałość o pojazd (czystość, zarysowania), charakter eksploatacji, wcześniejsze naprawy powypadkowe, korekta za niefabryczny montaż pojazdu, brak aktualnych badań technicznych, niewłaściwe z zaleceniami serwisowanie pojazdu, liczbę właścicieli.
Warto tutaj podkreślić, że w ostatnich latach obserwujemy tendencję rynku motoryzacyjnego, która wpływa na wartość rynkową pojazdu. Mowa tutaj o jego pochodzeniu, samochód sprowadzany z zagranicy może być tańszy nawet o 8% w stosunku do pojazdów, które od zawsze poruszały się na polskich drogach.

wycena wartości pojazdu - korety różne
Jak widać na powyższych przykładach nałożenie się kilku korekt może znacząco obniżyć wycenę wartości rynkowej pojazdu.
Warto zweryfikować, czy zastosowanie korekt i ich wysokość w Państwa wycenie wartości pojazdu ma faktyczne podstawy.

Co zrobić w przypadku, gdy towarzystwo ubezpieczeniowe zaniżyło wycenę wartości pojazdu?


Nagminnie spotykamy się z nieuczciwą wyceną wartości pojazdów zarówno przez jej zawyżanie jak i zaniżanie. Ta sytuacja dotyczy szkód komunikacyjnych rozliczanych zarówno z polisy OC jak i AC. Nietrudno się domyślić, że niestety najbardziej cierpi na tym poszkodowany. Dlaczego?

Takie działanie skutkuje wypłatą niższego odszkodowania. Jeśli likwidator, który analizuje naszą szkodę zakwalifikuje ją jako całkowitą ( różnica pomiędzy wartością wraku, a wartością pojazdu na dzień szkody ), musimy mieć na uwadze to, iż oba te parametry wylicza ubezpieczyciel. Nie trudno zatem się domyślić, że wyliczenia i założenia brane pod uwagę nie są ukierunkowane do wyliczenia najwyższego należnego Ci odszkodowania.

Analiza i weryfikacja dokumentacji szkodowej przez niezależnego rzeczoznawcę oraz doświadczonych doradców naszej firmy na pewno pozwoli Ci uzyskać pełną kwotę należnej Ci rekompensaty.

Mamy nadzieję, że powyższe informację pomogły Ci w jakiś sposób zrozumieć na czym polega wycena wartości rynkowej pojazdu oraz co składa się na jej wartość końcową.

Jeśli jednak masz pytania, nie wiesz czy wartość Twojego pojazdu została właściwie wyceniona przez ubezpieczyciela, skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści zajmujący się odkupem odszkodowań przeanalizują bezpłatnie Twoją sprawę, a nasi dorady odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania.