Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE
Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️
O tym, czym jest pojazd uprzywilejowany, stanowi art. 53 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Definiuje go jako:
Przykładami pojazdów uprzywilejowanych są: karetki pogotowia, radiowozy, wozy straży pożarnej, pojazdy SOP, kolumny rządowe.
Pojazdy uprzywilejowane mogą łamać niektóre przepisy ruchu drogowego, np. przejeżdżać na czerwonym świetle, przekraczać prędkość, parkować na zakazach itp.
Muszą natomiast zachować szczególną ostrożność i poruszać się tak, aby nie stwarzać potencjalnego niebezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego.
W przypadku, gdy dojdzie do kolizji drogowej, kierowca np. pogotowia ratunkowego musi udowodnić, że zachował wszelkie środki ostrożności.
Na każdym z uczestników ruchu drogowego spoczywają obowiązki:
Ponadto każdy kierowca słysząc sygnał zbliżającego się pojazdu uprzewilejowanego powienien:
Niezastosowanie się do powyższych zaleceń uznawane jest za wykroczenie. Stanowi o tym art. 97 KW i przewiduje następujące kary:
Tę kwestię ustala policja lub sąd. Jest to zależne od wielu czynników – od okoliczności zdarzenia po przestrzeganie prawa, zarówno przez pojazd uprzywilejowany, jak i cywilny. Pojazdy uprzywilejowane korzystają z prawa pierwszeństwa, ale tylko i wyłącznie z zachowaniem szczególnej ostrożności i po warunkiem poruszania się z włączonymi sygnałami świetlnymi oraz dzwiękowymi.
Choć przejazd np. na czerwonym świetle trwa ułamek sekundy, kierowca nie może stwarzać zagrożenia, a inni kierowcy muszą mu umożliwić taki przejazd.
W przypadku, gdy kierowca nie dostosuje się do obowiązku umożliwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu (jeśli ma włączone sygnały dźwiękowe i świetlne), grozi mu odpowiedzialność cywilna i karna, jeśli dojdzie do zdarzenia drogowego.
Jeśli np. policja nie ma włączonych sygnałów dźwiękowych i świetlnych i dojdzie do kolizji, gdyż poruszała się w sposób, który zagrażał innym uczestnikom ruchu drogowego, może zostać uznana za winną.
Współwina – to sytuacja, w której zarówno pojazd cywilny, jak i uprzywilejowany przyczynili się do szkody komunikacyjnej.
Każda kolizja to stresujące wydarzenie. Warto zwrócić uwagę, iż podczas takiej stłuczki procedury są nieco inne – przedstawiamy je zarówno z perspektywy poszkodowanego, jak i sprawcy.
Kolizja z pojazdem uprzywilejowanym różni się od „standardowej” kolizji i ustalenie sprawcy jest zwykle trudniejsze z punktu widzenia prawa. Każda taka sprawa powinna być rozpatrywana zarówno przez policję, jak i sąd.
Kluczowe są okoliczności zdarzenia oraz spełnienie wymogów co do uprzywilejowania pojazdu. Kierowcy karetek, radiowozów i wozów strażackich nie są „ponad prawem” i również mogą ponosić odpowiedzialność za szkodę.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skorzystaj z pomocy prawnej lub skonsultuj się z kancelarią odszkodowawczą.
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.
Przykład
Pan Tobiasz, jadąc przez skrzyżowanie na zielonym świetle, został uderzony przez karetkę pogotowia. Pogotowie miało włączone sygnały świetlne, ale nie dźwiękowe. Sprawa trafiła do sądu, gdzie zapadł wyrok o winie kierowcy karetki. Pan Tobiasz zgłosił szkodę do ubezpieczyciela OC karetki i otrzymał odszkodowanie.