Szkoda komunikacyjna – definicja, rodzaje oraz zgłoszenie krok po kroku

Większość kierowców, prędzej czy później uczestniczy w zdarzeniu drogowym. Część z nich jako sprawca, część jako poszkodowany. W obu przypadkach wiąże się to z poniesieniem kosztów finansowych oraz zdrowotnych powstałych w wyniku szkody komunikacyjnej. W poniższym artykule skupimy się na objaśnieniu terminu szkody komunikacyjnej, ale także udzielimy wskazówek, na co zwrócić uwagę, gdy uczestniczyliśmy w wypadku lub kolizji.


szkoda komunikacyjna

Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗

Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE


Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️


Co to jest szkoda komunikacyjna?

Szkoda komunikacyjna jest wynikiem zdarzenia drogowego (zwykle kolizji, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym), w którym zostało uszkodzone mienie (np. samochód) lub obrażeń ciała doznał którykolwiek z uczestników.

W zakres szkody komunikacyjnej wchodzą następujące uszczerbki na mieniu lub zdrowiu:

  • uszkodzenie auta
  • uszkodzenie infrastruktury drogowej oraz obiektów znajdujących się przy drodze (np. znaki drogowe, sygnalizacja świetlna, ogrodzenia)
  • urazy ciała lub śmierć poszkodowanego
  • koszty wynajmu auta zastępczego, koszty holowania, utracony dochód

Podczas likwidacji szkody należy przedstawić i udokumentować wszystkie straty, jakie zostały poniesione. Dzięki temu można uzyskać jak najwyższe odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego.

Jakie są rodzaje szkód komunikacyjnych?

Szkody komunikacyjne mogą dotyczyć zarówno uszkodzeń mienia, obrażeń ciała lub śmierci poszkodowanego. Możemy je podzielić na następujące typy:

Szkoda materialna (rzeczowa)

Ten typ szkody obejmuje wszelkie uszkodzenia mienia takie jak:

  • uszkodzenie pojazdów
  • zniszczenie ogrodzenia, latarni, sygnalizacji drogowej
  • zniszczenie przedmiotów znajdujących się w pojazdach uczestników wypadku (np. bagaże, elektronika użytkowa)

Szkody materialne możemy podzielić ze względu na sposób, w jaki zostanie ona zrekompensowana poszkodowanemu.

Szkoda częściowa

Szkoda częściowa występuje, gdy uszkodzone mienie jest możliwe do przywrócenia do stanu sprzed szkody oraz jego naprawa jest uzasadniona ekonomicznie.

Szkoda całkowita

Ze szkodą całkowitą mamy do czynienia, gdy uszkodzony samochód lub inne mienie nie jest możliwe do naprawienia lub koszty naprawy przewyższają jego wartość (w przypadku szkód likwidowanych z polisy AutoCasco jest to zwykle 70% wartości rynkowej).

Szkoda osobowa (zdrowotna)

Obejmuje urazy i uszkodzenia ciała lub śmierć poszkodowanego.

Szkoda niematerialna

W tym rodzaju szkody zawarte są:

  • utrata dochodów w wyniku obrażeń poszkodowanego
  • urazy psychiczne oraz ból i cierpienie poszkodowanych

Kiedy należy wezwać policję?

Jeżeli w wyniku zdarzenia uszkodzone są tylko pojazdy, wszyscy uczestnicy są zgodni co do przebiegu zdarzenia oraz sprawca nie kwestionuje swojej winy, nie ma obowiązku wzywania policji.

Istnieją jednak okoliczności, gdzie wezwanie patrolu jest wskazane lub obowiązkowe. Takie sytuacje to:


Kiedy należy wezwać policję?

Jak i gdzie zgłosić szkodę komunikacyjną?

Każdą szkodę komunikacyjną warto zgłosić jak najszybciej, choć w polskim prawie termin na zgłoszenie szkody to 3 lata.

Art. 819 Kodeksu Cywilnego

Art. 819 Kodeksu Cywilnego:

§ 1. “Roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech.”


W praktyce warto zrobić to w ciągu 7 dni od daty zdarzenia, aby uniknąć ewentualnej odmowy wypłaty odszkodowania (np. z powodu braku dowodów).

Zgłoszenie szkody do odpowiedniego podmiotu jest zależne od tego, czy jesteśmy sprawcą, czy też poszkodowanym i tak:

Szkoda z OC sprawcy

Zgłoszenia należy dokonać do ubezpieczyciela, u którego sprawca ma wykupioną polisę OC. Jak to zrobić krok po kroku przedstawiliśmy na przykładzie największego w Polsce zakładu ubezpieczeń w naszym wpisie Zgłoszenie szkody PZU – jak to zrobić?

Istnieje także możliwość likwidacji szkody z OC sprawcy w swoim zakładzie ubezpieczeń w ramach Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS).

W przypadku, jeżeli sprawca nie posiada aktualnej polisy OC, zgłoszenia należy dokonać u dowolnego ubezpieczyciela, który przekaże sprawę do UFG.

Szkoda z polisy AutoCasco (AC)

Szkodę z własnej polisy AC zgłaszamy do ubezpieczyciela, u którego mamy zawartą polisę AutoCasco.

Jakie są niezbędne dokumenty do zgłoszenia szkody komunikacyjnej?

Aby zgłoszenie szkody przebiegło bez komplikacji, warto przygotować następujące dokumenty:

  • ✅ oświadczenie sprawcy lub notatkę policyjną
  • ✅ numer polisy oraz dane uczestników
  • ✅ zdjęcia uszkodzeń
  • ✅ prawo jazdy oraz dowody rejestracyjne pojazdów poszkodowanego i sprawcy
  • ✅ ewentualne rachunki za np. parking, holowanie

Jakie koszty powinny zostać pokryte z odszkodowania za szkodę komunikacyjną?

Odszkodowanie wypłacone za szkodę komunikacyjną powinno pokryć:

  • ✅ koszty naprawy uszkodzonego pojazdu
  • ✅ koszty auta zastępczego oraz lawety
  • ✅ koszty leczenia i rehabilitacji
  • ✅ zadośćuczynienie za doznane obrażenia
  • ✅ rekompensatę za utracone korzyści

Podsumowanie

Każda strata (materialna lub osobowa) powstała w wyniku wypadku lub kolizji drogowej to w praktyce szkoda komunikacyjna. Kluczowe znaczenie dla uzyskania odszkodowania za szkodę ma prawidłowe i rzetelne udokumentowanie poniesionych strat i szybkie zgłoszenie się do odpowiedniego ubezpieczyciela.

W niektórych sytuacjach wezwanie policji na miejsce zdarzenia jest zalecane lub obowiązkowe. Staranne przygotowanie wniosku o odszkodowanie oraz wymaganych dokumentów pozwala na sprawną wypłatę należnego odszkodowania.

Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.