Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE
Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️
Szkoda komunikacyjna jest wynikiem zdarzenia drogowego (zwykle kolizji, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym), w którym zostało uszkodzone mienie (np. samochód) lub obrażeń ciała doznał którykolwiek z uczestników.
W zakres szkody komunikacyjnej wchodzą następujące uszczerbki na mieniu lub zdrowiu:
Podczas likwidacji szkody należy przedstawić i udokumentować wszystkie straty, jakie zostały poniesione. Dzięki temu można uzyskać jak najwyższe odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego.
Szkody komunikacyjne mogą dotyczyć zarówno uszkodzeń mienia, obrażeń ciała lub śmierci poszkodowanego. Możemy je podzielić na następujące typy:
Ten typ szkody obejmuje wszelkie uszkodzenia mienia takie jak:
Szkody materialne możemy podzielić ze względu na sposób, w jaki zostanie ona zrekompensowana poszkodowanemu.
Szkoda częściowa występuje, gdy uszkodzone mienie jest możliwe do przywrócenia do stanu sprzed szkody oraz jego naprawa jest uzasadniona ekonomicznie.
Ze szkodą całkowitą mamy do czynienia, gdy uszkodzony samochód lub inne mienie nie jest możliwe do naprawienia lub koszty naprawy przewyższają jego wartość (w przypadku szkód likwidowanych z polisy AutoCasco jest to zwykle 70% wartości rynkowej).
Obejmuje urazy i uszkodzenia ciała lub śmierć poszkodowanego.
W tym rodzaju szkody zawarte są:
Jeżeli w wyniku zdarzenia uszkodzone są tylko pojazdy, wszyscy uczestnicy są zgodni co do przebiegu zdarzenia oraz sprawca nie kwestionuje swojej winy, nie ma obowiązku wzywania policji.
Istnieją jednak okoliczności, gdzie wezwanie patrolu jest wskazane lub obowiązkowe. Takie sytuacje to:
Każdą szkodę komunikacyjną warto zgłosić jak najszybciej, choć w polskim prawie termin na zgłoszenie szkody to 3 lata.
W praktyce warto zrobić to w ciągu 7 dni od daty zdarzenia, aby uniknąć ewentualnej odmowy wypłaty odszkodowania (np. z powodu braku dowodów).
Zgłoszenie szkody do odpowiedniego podmiotu jest zależne od tego, czy jesteśmy sprawcą, czy też poszkodowanym i tak:
Zgłoszenia należy dokonać do ubezpieczyciela, u którego sprawca ma wykupioną polisę OC. Jak to zrobić krok po kroku przedstawiliśmy na przykładzie największego w Polsce zakładu ubezpieczeń w naszym wpisie Zgłoszenie szkody PZU – jak to zrobić?
Istnieje także możliwość likwidacji szkody z OC sprawcy w swoim zakładzie ubezpieczeń w ramach Bezpośredniej Likwidacji Szkody (BLS).
W przypadku, jeżeli sprawca nie posiada aktualnej polisy OC, zgłoszenia należy dokonać u dowolnego ubezpieczyciela, który przekaże sprawę do UFG.
Szkodę z własnej polisy AC zgłaszamy do ubezpieczyciela, u którego mamy zawartą polisę AutoCasco.
Aby zgłoszenie szkody przebiegło bez komplikacji, warto przygotować następujące dokumenty:
Odszkodowanie wypłacone za szkodę komunikacyjną powinno pokryć:
Każda strata (materialna lub osobowa) powstała w wyniku wypadku lub kolizji drogowej to w praktyce szkoda komunikacyjna. Kluczowe znaczenie dla uzyskania odszkodowania za szkodę ma prawidłowe i rzetelne udokumentowanie poniesionych strat i szybkie zgłoszenie się do odpowiedniego ubezpieczyciela.
W niektórych sytuacjach wezwanie policji na miejsce zdarzenia jest zalecane lub obowiązkowe. Staranne przygotowanie wniosku o odszkodowanie oraz wymaganych dokumentów pozwala na sprawną wypłatę należnego odszkodowania.
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.
Art. 819 Kodeksu Cywilnego:
§ 1. “Roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech.”