Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
ROZUMIEM

Szkoda całkowita a naprawa i dalsze użytkowanie samochodu - czy to możliwe?

Orzeczenie szkody całkowitej pojazdu wcale nie wyklucza możliwości jego naprawy i dalszego użytkowania. Oczywiście przed wykonaniem naprawy warto mieć świadomość jakie warunki należy spełnić, aby pojazd został ponownie dopuszczony do ruchu. W poniższym wpisie dokładnie wyjaśnimy kiedy i na jakich zasadach naprawa pojazdu po szkodzie całkowitej jest możliwa.


szkoda całkowita a naprawa pojazdu

Odszkodowanie powypadkowe:
  • należy się poszkodowanemu w ruchu drogowym,
  • jest wypłacane z OC sprawcy, o ile został on ustalony,
  • jeżeli sprawca wypadku nie posiada ubezpieczenia OC; odszkodowanie powypadkowe wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Kiedy występuje szkoda całkowita?

Termin szkody całkowitej wprowadziły towarzystwa ubezpieczeniowe w sytuacji, kiedy naprawa uszkodzonego pojazdu przekracza jego wartość rynkową. W przypadku likwidacji szkody z polisy OC, kosztorys musi przekraczać 100 % wartości pojazdu, natomiast w przypadku AC zazwyczaj przyjmowane jest 70 % wartości pojazdu ( odstępstwa pojawiają się przy dodatkowych wariantach polisy ). Warto wiedzieć, że termin szkody całkowitej nie ma definicji prawnej, co otwiera kilka ścieżek postępowania względem uszkodzonego pojazdu, w tym jego naprawę.

Podstawą prawną szkody całkowitej w Polsce są przepisy Kodeksu Cywilnego oraz regulacje dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych ( OC i AC ).

W wielu wyrokach sądy podkreślają, że szkoda całkowita występuje, gdy naprawa jest ekonomicznie nieuzasadniona. Wyrok Sądu Najwyższego z 12 stycznia 2006 r. (sygn. akt III CZP 76/05) wskazuje, że jeśli koszty naprawy przekraczają wartość pojazdu sprzed szkody, uznaje się szkodę za całkowitą.

Szkoda całkowita a dalsze użytkowanie pojazdu – jakie warunki należy spełnić?

Ubezpieczyciel przyznając status szkody całkowitej wskazuje na brak ekonomicznych podstaw do naprawy pojazdu. Nie sugeruje jednak, że sama naprawa i dalsze użytkowanie są technicznie niemożliwe.

Legalne użytkowanie pojazdu po szkodzie całkowitej oznacza przywrócenie auta do kondycji, która gwarantuje bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym. Potwierdzeniem poprawności dokonanych napraw jest uzyskanie pozytywnego wyniku badania technicznego. Jest to warunek niezbędny do dalszej eksploatacji pojazdu i uniknięcia konsekwencji za poruszanie się pojazdem bez obowiązkowych badań technicznych.

Decydując się na korzystanie z auta po szkodzie całkowitej bez ważnych dokumentów posiadacz pojazdu może ponieść ogromne konsekwencje. Nawet podczas rutynowej kontroli policyjnej brak ważnego przeglądu technicznego skutkuje nałożeniem mandatu nawet do 5000 złotych.

Obowiązek nałożenia kary w postaci mandatu jasno opisują przepisy o ruchu drogowym.

Naprawa pojazdu po szkodzie całkowitej – kiedy jest możliwa i uzasadniona?

W przypadku gdy ubezpieczyciel uzna, że naprawa pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniona stwierdził szkodę całkowitą. Nie oznacza to, że właściciel pojazdu nie może podjąć decyzji o naprawie auta. Oczywiście jeżeli poszkodowany zechce naprawić pojazd i dalej go użytkować, nie ma przepisów zabraniających mu takiego działania.

Jeżeli z przyczyn indywidualnych poszkodowany wykaże chęć naprawy auta, może to zrobić na własną rękę. Warto dodać, że Towarzystwo Ubezpieczeniowe wypłaci mu różnicę pomiędzy wyceną auta przed szkodą oraz pojazdem uszkodzonym ( po szkodzie ).

W zaistniałej sytuacji warto poczekać na decyzję Ubezpieczyciela co do kwoty odszkodowania. Po oszacowaniu tej kwoty kierowca będzie mieć wiedzę, czy pokryje ona koszty naprawy. Dobrym wyjściem dla poszkodowanego jest ewentualna sprzedaż szkody, która pozwoli uzyskać dodatkowe środki na naprawę auta.

Co z autem zastępczym po szkodzie całkowitej?

Auto zastępcze z polisy OC sprawcy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, poszkodowanemu należy się auto zastępcze zapewnione przez Ubezpieczyciela OC sprawcy szkody, gdy:

  • uszkodzony w wyniku zdarzenia drogowego pojazd nie kwalifikuje się do dalszej jazdy
  • pokrzywdzony nie posiada innego auta do użytkowania

Z reguły auto zastępcze przyznawane jest do momentu wypłaty odszkodowania. Towarzystwa Ubezpieczeniowe niejednokrotnie kwestionują zasadność korzystania z pojazdu do momentu zakupu nowego samochodu.

Auto zastępcze z polisy AutoCasco

Co do likwidacji szkody z Autocasco - tutaj sprawy są nieco bardziej skomplikowane. Zasady korzystania z auta zastępczego regulowane są ogólnymi warunkami umowy, które każdy posiadacz pojazdu wybiera indywidualnie.

Co można zrobić z uszkodzonym pojazdem po szkodzie całkowitej? Przegląd możliwości

Po stwierdzeniu szkody całkowitej i wypłacie środków z tytułu odszkodowania właściciel pojazdu musi podjąć decyzję, co zrobić z tak zwanym wrakiem. Faktem jest, że poszkodowany w dalszym ciągu pozostaje jego właścicielem i ma do wyboru kilka rozwiązań.

1. Naprawa uszkodzonego pojazdu

W pierwszej kolejności na myśl przychodzi rozwiązanie w postaci naprawy samochodu. Nawet w przypadku, gdy wartość napraw przekroczy wartość pojazdu może być opłacalne (np. zabytkowe auto, sentyment itp.). Decyzja o naprawie uszkodzonego pojazdu należy do samego właściciela. Warunki i wymagania dotyczące dalszej eksploatacji takiego samochodu opisaliśmy już wcześniej w tym artykule.

2. Sprzedaż uszkodowanego pojazdu

Kolejnym rozwiązaniem może być sprzedaż wraku. Nawet w przypadku znacznych uszkodzeń, nadal mogą znaleźć się osoby zainteresowane kupnem auta na części. Cena będzie wynikała z roku produkcji, marki i modelu oraz stanu zachowanych części.

3. Złomowanie uszkodzonego auta

Ostatnim rozwiązaniem jest złomowanie auta. Z pewnością poszkodowany dostanie niską kwotę za surowce zbywalne w postaci złomu. Ważne, aby właściciel po tzw. oddaniu auta na złom pamiętał o jego wyrejestrowaniu.

Szkoda całkowita a naprawa pojazdu - podsumowanie

Niejednokrotnie szkody całkowite stwierdzane przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie są korzystne dla właścicieli pojazdów. Przykładowo, dwudziestoletnie auto, które w wyniku kolizji posiada wgniecenia na kliku elementach karoserii zostaje uznane jako niekwalifikujące się do naprawy. Wtedy zwykle kosztorys naprawy wskazuje wymianę elementów na nowe i oryginalne, co uwzględniając również koszty robocizny finalnie przewyższa wartość pojazdu na dzień szkody ( przed szkodą ).

W takich przypadkach zakup używanych części i naprawa samochodu wydaje się być rozsądną decyzją.

Zwykle po orzeczeniu szkody całkowitej poszkodowany staje przed trudną decyzją. Dość często wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe odszkodowanie nie pozwala na zakup nowego auta. Oczywiście nie dzieje się tak zawsze. Kwestie szkód całkowitych tak jak i częściowych warto skonsultować z profesjonalną firmą, która będzie wiedziała jak można uzyskać wyższe odszkodowanie.

Szkoda całkowita a naprawa i dalsze użytkowanie pojazdu - FAQ

Czym jest szkoda całkowita?

Szkoda całkowita to sytuacja, w której koszt naprawy pojazdu przekracza jego wartość rynkową. W przypadku OC próg ten wynosi 100% wartości pojazdu, a w AC zazwyczaj 70%.

Czy można nadal użytkować pojazd po szkodzie całkowitej?

Tak, ale auto musi przejść pozytywnie badanie techniczne, potwierdzające jego sprawność. Bez tego użytkowanie pojazdu jest nielegalne i grozi wysokim mandatem, nawet do 5000 zł.

Jakie są opcje po stwierdzeniu szkody całkowitej?

Właściciel może naprawić auto na własny koszt, sprzedać je na części lub oddać na złom. Ubezpieczyciel wypłaci różnicę między wartością auta przed szkodą a wartością wraku. Niezależnie od decyzji, trzeba pamiętać o ewentualnym wyrejestrowaniu pojazdu.

Czy po szkodzie całkowitej przysługuje auto zastępcze?

Tak, jeśli uszkodzony pojazd nie nadaje się do jazdy, a właściciel nie ma innego auta, ubezpieczyciel OC sprawcy powinien zapewnić samochód zastępczy. W przypadku AC zasady zależą od warunków umowy.

Czy warto skonsultować wysokość odszkodowania?

Tak, ponieważ ubezpieczyciele często zaniżają kwotę odszkodowania. W niektórych przypadkach naprawa może być bardziej opłacalna niż uznanie szkody za całkowitą. Warto skorzystać z pomocy ekspertów, którzy mogą pomóc w uzyskaniu wyższego odszkodowania.
Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.