Skarga na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego – co warto wiedzieć?

Proces likwidacji szkody bardzo często prowadzi do poczucia niesprawiedliwego traktowania poszkodowanych. Przejawia się to głównie poprzez zaniżanie kosztorysów napraw, odrzucanie reklamacji czy też obniżanie wartości rynkowej pojazdu. Oprócz możliwości uzyskania dopłaty do odszkodowania, jednym ze sposobów rozwiązania sporu jest również złożenie skargi do Rzecznika Finansowego. W tym artykule dowiesz się, kim jest Rzecznik Finansowy, jak działa ta instytucja oraz jak skutecznie przygotować pismo oraz wniosek.


skarga na ubezpieczyciela do Rzecznika Finansowego

Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗

Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE


Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️


Kim jest Rzecznik Finansowy?

Rzecznik Finansowy jest niezależną instytucją publiczną, której zadaniem jest ochrona wszystkich klientów rynku finansowego, w tym także tych będących w sporze z towarzystwem ubezpieczeniowym.

Rzecznik realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie postępowań polubownych oraz wydawanie niezależnych i obiektywnych oświadczeń w sprawie.

Warto jednak pamiętać, iż opinia Rzecznika nie obliguje zakładu ubezpieczeń do zmiany decyzji dotyczącej wysokości wypłaty lub odmowy odszkodowania, ale może posłużyć jako dowód podczas ewentualnego procesu sądowego.

Skarga do Rzecznika – kiedy i jak ją złożyć?

Pomoc Rzecznika Finansowego stanowi zazwyczaj ostatni sposób na polubowne rozwiązanie sporu. Oznacza to, że powinieneś wcześniej wyczerpać drogę reklamacyjną, czyli złożyć reklamację i otrzymać odpowiedź odmowną lub nie doczekać się odpowiedzi w ciągu 30 dni. Dopiero po tych krokach możesz zgłosić się o pomoc do Rzecznika Finansowego.

Wniosek do Rzecznika Finansowego można złożyć na kilka sposobów:

Listownie:

Wyślij listem poleconym (najlepiej z potwierdzeniem odbioru) na adres:
Rzecznik Finansowy
ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa

Online:

Skorzystaj z formularza na stronie internetowej:
www.rf.gov.pl

Elektronicznie (z podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym):

Wyślij wiadomość e-mail na adres:
skargi@rf.gov.pl

Aby Rzecznik mógł pomóc Ci w sporze z zakłądem ubezpieczeń, do skargi warto dołączyć następujące dokumenty:

  • kosztorys oraz decyzję, którą otrzymałeś z zakłądu ubezpieczeń
  • niezależny kosztorys lub faktury za naprawę pojazdu
  • dokumentację medyczną (w przypadku szkód osobowych)
  • kopie złożonych reklamacji oraz odpowiedzi ubezpieczyciela oraz pozostałą korespondencję z ubezpieczycielem
  • formularz reklamacyjny (dostępny na stronie Rzecznika)
  • pozostałe dowody potwierdzające Twoje stanowisko w sprawie

Jakie są kompetencje Rzecznika Finansowego?

Zadaniem Rzecznika Finansowego jest rzetelna analiza Twojej sprawy w celu wypracowania rozwiązania sporu lub przedstawienia opinii ułatwiającej zakończenie procesu likwidacji szkody.

Do jego kompetencji należy:

  • wezwanie ubezpieczyciela do złożenia dodatkowych wyjaśnień w kwestiach spornych
  • zaproponowanie i przeprowadzenie rozwiązania polubownego (mediacja)
  • wydanie tzw. „istotnego poglądu”, który może stanowić dowód w postępowaniu sądowym

Czasami już sama interwencja Rzecznika prowadzi do zakończenia sporu i wydania nowej decyzji przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

Dobrym przykładem jest historia Pana Karola (jednego z naszych klientów):

skarga do Rzecznika Finansowego - przykład

Przykład

Pan Karol był poszkodowany w kolizji drogowej. Po otrzymaniu kosztorysu z towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy postanowił skonsultować temat z zaprzyjaźnionym mechanikiem, który oszacował koszty naprawy na ponad 10 000 zł.

Różnica pomiędzy opinią mechanika a kosztorysem otrzymanym z towarzystwa ubezpieczeniowego wynosiła prawie 5 000 zł. Po bezskutecznej reklamacji poszkodowany zdecydował się zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego.Wraz z wnioskiem Pan Karol dołączył decyzję, kosztorys, zdjęcia uszkodzeń oraz opis zdarzenia.

Kilka tygodni później otrzymał odpowiedź, w której Rzecznik wskazał nieprawidłowości po stronie ubezpieczyciela oraz wystosował do niego swoją interwencję. W efekcie ubezpieczyciel skorygował kosztorys o ponad 1 000 zł. Pozostałą zaniżoną część odszkodowania poszkodowany sprzedał wyspecjalizowanej kancelarii odszkodowawczej.


Jaki jest czas na rozpatrzenie wniosku?

Rzecznik Finansowy ma 90 dni na rozpatrzenie Twojej sprawy. Jeżeli sprawa jest szczególnie skomplikowana, proces ten może się wydłużyć, jednak z pewnością otrzymasz odpowiedź.

Podsumowanie

Złożenie skargi do Rzecznika Finansowego to bardzo dobre rozwiązanie dla osób pokrzywdzonych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Jest to szczególnie korzystne, jeżeli dysponujesz dowodami, które ubezpieczyciel bezpodstawnie odrzuca. Dzięki wsparciu Rzecznika możesz zaoszczędzić czas, który należałoby poświęcić na postępowanie sądowe, oraz pieniądze – ponieważ pomoc tej instytucji jest bezpłatna.

Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.