Rejestracja samochodu nowego i używanego – krok po kroku

Poniżej odpowiemy na pytanie jak zarejestrować kupiony samochód, jakie są terminy na reklamację pojazdu i ile wynoszą opłaty. Ponadto poruszymy temat wyrejestrowania pojazdu po sprzedaży.

jak zarejestrować kupiony samochód Rejestracja samochodu jest zawsze konieczna, by ten mógł zostać dopuszczony do ruchu. To kluczowa kwestia zarówno przy pojazdach nowych, jak i używanych. Zwykle dokonuje się tego w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Możliwe to jest również przez internet. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące rejestracji pojazdów.

Masz problem z zaniżonycm odszkodowaniem?

Rejestracja pojazdu – jakie są ustawowe terminy?

Od 1 stycznia 2024 roku wprowadzono obowiązek rejestrowania samochodów, które już wcześniej były zarejestrowane na terenie Polski. Nabywca ma na to dokładnie 30 dni. Dłuższy termin przewidziano jedynie dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w zakresie obrotu pojazdami.

Rejestrację pojazdów reguluje art. 73a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Według niego właściciel pojazdu zostaje zobowiązany do:

  • Złożenia wniosku o rejestrację do 30 dni od nabycia pojazdu;
  • Zarejestrowania pojazdu nabytego w drodze spadu do 30 dni od dnia prawomocnego orzeczenia sądu lub przygotowania aktu poświadczenia dziedziczenia;
  • Złożenia wniosku o rejestrację do 90 dni, jeżeli jest przedsiębiorcą i prowadzi działalność związaną z obrotem pojazdami na terenie Polski.

Rejestracja samochodu jest obowiązkiem, a przekroczenie ustawowych terminów może wiązać się z pewnymi konsekwencjami finansowymi lub prawnymi. Warto wiedzieć, że zbywca pojazdu także musi zgłosić ten fakt do wydziału komunikacji. Obowiązuje go termin 30 dni od momentu zrealizowania transakcji.

Jakie dokumenty są niezbędne do rejestracji samochodu?

Rejestracja samochodu zawsze wymaga odpowiedniego pakietu dokumentów. W przypadku nowego pojazdu potrzebujemy:

  • Wniosku o rejestrację – wzór wystarczy pobrać ze strony urzędu;
  • Zgody na przetwarzanie danych osobowych – również pobieramy ze strony internetowej urzędu;
  • Dowodu własności pojazdu – np. faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, potwierdzenie darowizny lub prawomocne orzeczenie sądu;
  • Zaświadczenia o ważności badania technicznego – jeżeli o badaniu technicznym nie ma informacji w dowodzie rejestracyjnym, należy przeprowadzić tzw. przegląd zerowy;
  • Dokumentu tożsamości – tylko do okazania;
  • Świadectwo zgodności WE – przy samochodach z Polski oraz zagranicznych.

Dla używanego samochodu konieczne jest kilka dodatkowych dokumentów. Są to tylko elementy potwierdzające rejestrację oraz przekazanie własności. Jakich dodatkowych dokumentów potrzebujemy?

  • Dowód rejestracyjny;
  • Dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności.

Oprócz tego konieczne może być dostarczenie dotychczasowych tablic rejestracyjnych. Właściciele pojazdów mogą również skorzystać ze wniosku o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego. Wtedy oszczędzamy na wyrabianiu nowych tablic.

Ile kosztuje rejestracja pojazdu?

W większości przypadków rejestracja samochodu nie jest dużym wydatkiem. Warto wiedzieć, że stawki są nieco inne przy pojazdach nowych, używanych oraz zabytkowych czy też sprowadzanych zza granicy.

  • Samochód używany zarejestrowany w Polsce
    • Rejestracja ze standardową tablicą rejestracyjną - 160 złotych
    • Rejestracja z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego - 80 złotych
    • Rejestracja z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi - 1080 złotych
  • Samochód używany sprowadzony zza granicy lub nowy
    • Rejestracja ze standardową tablicą rejestracyjną - 160 złotych
    • Rejestracja z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi - 1080 złotych
  • Samochód zabytkowy
    • Rejestracja ze standardową tablicą rejestracyjną - 180 złotych

Warto zauważyć, że opłatę 80 zł w przypadku używanego pojazdu można obniżyć do 66,50 zł, jeżeli pominiemy wydanie czasowego pozwolenia. Najczęściej sumaryczny koszt rejestracji pojazdu wyniesie 160 zł.

Rejestracja samochodu krok po kroku

Jak zarejestrować pojazd?

Cały proces jest stosunkowo prosty. Rejestracji pojazdu można dokonać w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela samochodu – np. urząd starostwa powiatowego, urząd miasta lub urząd dzielnicy. Jedynie pojazdy służbowe są wyjątkiem, ponieważ je rejestrujemy w starostwie właściwym dla siedziby przedsiębiorstwa.

Proces sprowadza się do dostarczenia potrzebnych dokumentów wraz z odpowiednio wypełnionym wnioskiem. Można to zrobić osobiście lub przez internet za pośrednictwem platformy ePUAP. Podczas składania wniosku będzie konieczne pokrycie opłat rejestracyjnych.

Ile trwa rejestracja pojazdu?

Czas trwania rejestracji jest dość krótki. Na wizycie w urzędzie z wypełnionym wnioskiem otrzymujemy także pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne. Oczywiście można także pominąć ten krok, by poczekać na stały dowód. Ten otrzymujemy standardowo do 30 dni od momentu złożenia wniosku. Stały dowód rejestracyjny należy także odebrać z urzędu.

Przy składaniu dokumentów przez internet czas będzie podobny. Tutaj jednak nie możemy natychmiast otrzymać czasowego pozwolenia oraz tablic rejestracyjnych. Samochód pozostaje więc niedopuszczony do ruchu, aż uzyskamy te elementy lub stały dowód.

Dlaczego weryfikacja numeru VIN jest ważna?

Każdy samochód ma przypisany numer VIN. Przy zakupie lub rejestracji jego weryfikacja jest kluczowa z kilku powodów:

  • Zapobiega oszustwom i kradzieżom – to unikalny identyfikator pojazdu. Po jego weryfikacji sprawdzimy, czy nie jest kradziony;
  • Identyfikacja – numer VIN znajduje się w wielu miejscach samochodu. Można zweryfikować, czy konkretne części są oryginalne;
  • Dostęp do historii serwisowej – wiele serwisów i producentów samochodów przechowuje historię serwisową samochodów, a jest ona sortowana względem numeru VIN.

Numer VIN oczywiście podajemy również przy rejestracji samochodu. To bardzo ważne, by był wpisany bez błędów – dla każdego pojazdu jest unikatowy.

Wyrejestrowanie pojazdu – jak to zrobić szybko i skutecznie?

Wyrejestrowanie pojazdu możemy zrealizować w wydziale komunikacji odpowiednim dla miejsca zamieszkania. Cały proces jest naprawdę prosty:

  • Wypełniamy wniosek o wyrejestrowanie dostępny na stronie internetowej urzędu;
  • Przygotowujemy wymagane dokumenty (dowód osobisty, dowód rejestracyjny, karta pojazdu, zaświadczenie o ostatnim badaniu technicznym, tablice rejestracyjne);
  • Udajemy się do wydziału komunikacji, składamy wniosek i uiszczamy odpowiednią opłatę (maksymalnie kilkanaście złotych);
  • Do 30 dni otrzymamy potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu.

Po wyrejestrowaniu należy także zgłosić odpowiednią informację do firmy ubezpieczeniowej. Dzięki temu OC zostanie anulowane.

Rejestracja samochodu nowego i używanego – najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co zrobić w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego?

Należy złożyć wniosek o duplikat w urzędzie komunikacji, załączając dowód osobisty i dokument potwierdzający utratę oryginału.

Gdzie można znaleźć historię pojazdu?

Na stronie internetowej Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPIK).

Czy rejestracja pojazdu zawsze jest obowiązkowa?

Niezarejestrowany pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu drogowego. Poruszanie się nim po drogach publicznych oznacza łamanie prawa.

Masz problem z zaniżonym odszkodowaniem? Pomożemy Ci go rozwiązać!

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
lub zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.