W wyniku użytkowania produktu jego nabywca może ponieść szkody. Wtedy należy znaleźć winnego, by móc otrzymać odszkodowanie. Kto jest odpowiedzialny za wadliwy lub niebezpieczny produkt? Wiele zależy od konkretnej sytuacji.
Warto wiedzieć, że o odszkodowanie od producenta czy innego odpowiedzialnego podmiotu można starać się po stwierdzeniu wady produktu i związku przyczynowego między nią a poniesioną szkodą.
Nie jest konieczne udowadnianie winy producenta. Należy tylko potwierdzić zaistniałą szkodę. Klient może dochodzić roszczeń o odszkodowanie oraz zadośćuczynienie na drodze cywilnoprawnej. W wyjątkowych przypadkach niestety dochodzi do odpowiedzialności karnej.
Odszkodowanie od producenta przysługuje nie tylko konkretnemu klientowi, który poniósł szkody. Ubiegać się o nie mogą również inne osoby, jeżeli są poszkodowane. Nie muszą one być w żaden sposób powiązane z klientem.
Odszkodowanie od producenta lub innego odpowiedzialnego podmiotu należy się w przypadku, kiedy klient zakupi produkt niebezpieczny. Oznacza to przede wszystkim, że użytkowanie go zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Szkodliwość produktów może być określana dość różnorodnie. Oznacza między innymi często wadliwą konstrukcję, niebezpieczne materiały, błędne informacje dotyczące użytkowania lub całkowity ich brak. Klient musi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między szkodliwością produktu a zaistniałą szkodą.
Odszkodowanie można otrzymać tylko, jeżeli dana rzecz została wprowadzona do obrotu w celu zarobkowym. Oprócz tego klient musi użytkować go zgodnie z przeznaczeniem. Produkt zostaje uznany za niebezpieczny również w przypadku braku lub niepełnego oznakowania czy zagrożeń, które nie zostały przewidziane przez producenta.
Istnieje kilka wyjątków, kiedy odszkodowanie od producenta będzie niemożliwe do uzyskania. Wtedy odpowiedzialność zwykle ponosi inny podmiot lub roszczenie zostaje całkowicie oddalone – zależnie od sytuacji.
Producent może być zwolniony z odpowiedzialności w następujących przypadkach:
Odszkodowanie od producenta można jednak uzyskać w niemal wszystkich innych przypadkach. Warto zwrócić uwagę na to, że szkoda ostatecznie nie musi być bardzo znacząca. Mimo wszystko sama wadliwość produktu już skłania do zgłoszenia tego producentowi.
Ważne jest aby w momencie wystąpienia takiej sytuacji, zabezpieczyć dany produkt i niezwłocznie zgłosić się do sklepu lub producenta. Musimy pamiętać, że za każdy produkt który zostanie wypuszczony na rynek musi być zgodny z przepisami. Producent oraz sprzedawca ma obowiązek przyjęcia reklamacji oraz odpowiedzieć na nią w ciągu 14 dni. W momencie przekroczenia tego okresu, uważa się, że uznał tę reklamację.
Niestety, wiele osób rezygnuje z ubiegania się o odszkodowanie od producenta. Nie jest to dobry pomysł. W sytuacji, gdy na skutek użytkowania zakupionego sprzętu klient doznał szkody, powinien pamiętać o tym, że ma bardzo duże szanse na odszkodowanie. Uzyskane w ten sposób środki finansowe mogą pomóc w przywróceniu stanu zdrowia lub rzeczy do takiego, jaki istniał przed powstaniem szkody.
W sytuacji, gdy nie wiesz, jak ubiegać się o takie odszkodowanie, możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy. Jedno jest pewne – nie należy rezygnować z takiej możliwości, ponieważ bezwzględną winą producenta jest wprowadzenie na rynek produktu, który doprowadził do powstania szkody.
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.
Urządzenia do mikrodermabrazji
Jakiś czas temu Anna zdecydowała się na zakup urządzenia do mikrodermabrazji, które cieszyło się bardzo dobrymi opiniami. Zadowolona z zakupu, od razu po otrzymaniu paczki przystąpiła do wykonania domowego zabiegu. Postępowała zgodnie z instrukcją, ponieważ pierwszy raz korzystała z takiego urządzenia. Niestety, skóra na dekolcie i twarzy Anny została mocno uszkodzona. Już kilka minut po zabiegu na skórze pojawiły się czerwone plamy oraz zmiany, które przypominały oparzenia.
Zaniepokojona kobieta przestała korzystać z urządzenia, a kolejnego dnia wybrała się do dermatologa. Potwierdził on, że do uszkodzeń doszło z powodu zabiegu wykonanego w domu. Anna skontaktowała się z producentem oraz ze sprzedawcą, chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób może dochodzić odszkodowania. Na szczęście w krótkim czasie otrzymała odszkodowanie od producenta, a uzyskane środki finansowe mogła wydać na serię zabiegów regenerujących, dzięki którym jej skóra odzyskała zdrowy wygląd.