Odszkodowanie od producenta – kiedy się należy i czy warto się o nie ubiegać?

W poniższym wpisie dowiesz się w jakich przypadkach możemy ubiegać się o odszkodowanie od producenta, czy warto to robić. Poruszymy także kwestię zwolnienia z odpowiedzialności przez producenta.

Odszkodowanie od producenta Zakupiony sprzęt, zabawka, ubranie czy dowolna inna rzecz może okazać się wadliwa i wyrządzić szkodę kupującemu. Wtedy zwykle nabywająca osoba poszukuje winnego całego zdarzenia – szczególnie kiedy szkody są spore. W takiej właśnie sytuacji należy zwrócić się do sprzedawcy lub samego producenta. W tym artykule przedstawiamy bliżej, kiedy można otrzymać odszkodowanie od producenta.

Problem z odszkodowaniem ❓

Jeżeli macie Państwo problem z zaniżonym odszkodowaniem i szukacie pomocy w tej kwestii ▪️▪️▪️

Zapraszamy do bezpłatnych konsultacji.
Wspólnie rozważymy w jaki sposób możemy Wam pomóc.
Zadzwoń lub napisz do nas 🙂

Pamiętajcie konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️



Kto jest odpowiedzialny za produkt?

W wyniku użytkowania produktu jego nabywca może ponieść szkody. Wtedy należy znaleźć winnego, by móc otrzymać odszkodowanie. Kto jest odpowiedzialny za wadliwy lub niebezpieczny produkt? Wiele zależy od konkretnej sytuacji.

  • Producent – podmiot odpowiedzialny za wytwarzanie finalnego produktu, półproduktu lub składnika produktu. Odpowiada za wady konstrukcyjne, produkcyjne i informacyjne;
  • Wytwórca materiałów lub części produktu – jeśli nie można określić jednego producenta;
  • Właściciel marki lub znaku towarowego – jeżeli nie można zidentyfikować innych podmiotów odpowiedzialnych za produkcję;
  • Importer – ponosi taką samą odpowiedzialność jak producent, jeżeli sprowadził wadliwy towar na dany rynek;
  • Sprzedawca – jeżeli nie można określić konkretnego producenta, importera lub znaku towarowego.

Warto wiedzieć, że o odszkodowanie od producenta czy innego odpowiedzialnego podmiotu można starać się po stwierdzeniu wady produktu i związku przyczynowego między nią a poniesioną szkodą.

Nie jest konieczne udowadnianie winy producenta. Należy tylko potwierdzić zaistniałą szkodę. Klient może dochodzić roszczeń o odszkodowanie oraz zadośćuczynienie na drodze cywilnoprawnej. W wyjątkowych przypadkach niestety dochodzi do odpowiedzialności karnej.

Odszkodowanie od producenta przysługuje nie tylko konkretnemu klientowi, który poniósł szkody. Ubiegać się o nie mogą również inne osoby, jeżeli są poszkodowane. Nie muszą one być w żaden sposób powiązane z klientem.

Kiedy klient może ubiegać się o odszkodowanie?

Odszkodowanie od producenta lub innego odpowiedzialnego podmiotu należy się w przypadku, kiedy klient zakupi produkt niebezpieczny. Oznacza to przede wszystkim, że użytkowanie go zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Szkodliwość produktów może być określana dość różnorodnie. Oznacza między innymi często wadliwą konstrukcję, niebezpieczne materiały, błędne informacje dotyczące użytkowania lub całkowity ich brak. Klient musi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między szkodliwością produktu a zaistniałą szkodą.

Przykład:

urządzenia do mikrodermabrazji - odszkodowanie

Urządzenia do mikrodermabrazji

Jakiś czas temu Anna zdecydowała się na zakup urządzenia do mikrodermabrazji, które cieszyło się bardzo dobrymi opiniami. Zadowolona z zakupu, od razu po otrzymaniu paczki przystąpiła do wykonania domowego zabiegu. Postępowała zgodnie z instrukcją, ponieważ pierwszy raz korzystała z takiego urządzenia. Niestety, skóra na dekolcie i twarzy Anny została mocno uszkodzona. Już kilka minut po zabiegu na skórze pojawiły się czerwone plamy oraz zmiany, które przypominały oparzenia.

Zaniepokojona kobieta przestała korzystać z urządzenia, a kolejnego dnia wybrała się do dermatologa. Potwierdził on, że do uszkodzeń doszło z powodu zabiegu wykonanego w domu. Anna skontaktowała się z producentem oraz ze sprzedawcą, chcąc dowiedzieć się, w jaki sposób może dochodzić odszkodowania. Na szczęście w krótkim czasie otrzymała odszkodowanie od producenta, a uzyskane środki finansowe mogła wydać na serię zabiegów regenerujących, dzięki którym jej skóra odzyskała zdrowy wygląd.


Odszkodowanie można otrzymać tylko, jeżeli dana rzecz została wprowadzona do obrotu w celu zarobkowym. Oprócz tego klient musi użytkować go zgodnie z przeznaczeniem. Produkt zostaje uznany za niebezpieczny również w przypadku braku lub niepełnego oznakowania czy zagrożeń, które nie zostały przewidziane przez producenta.

W jakich przypadkach producent może być zwolniony z odpowiedzialności?

Istnieje kilka wyjątków, kiedy odszkodowanie od producenta będzie niemożliwe do uzyskania. Wtedy odpowiedzialność zwykle ponosi inny podmiot lub roszczenie zostaje całkowicie oddalone – zależnie od sytuacji.

Producent może być zwolniony z odpowiedzialności w następujących przypadkach:

  • Produkt nie został wprowadzony do obrotu – kiedy producent nie wprowadzi produktu do obrotu w celach zarobkowych;
  • Wada nie istniała w chwili wprowadzania produktu do obrotu – wada mogła powstać później, wtedy odpowiedzialność ponosi inny podmiot;
  • Produkt został stworzony zgodnie z obowiązującymi wcześniej przepisami – producent może udowodnić, że szkodliwość produktu wynika z obowiązujących w czasie jego produkcji przepisów;
  • Stan wiedzy naukowej i technicznej nie pozwalał przewidzieć powstałej szkody – w takiej sytuacji klient zwykle nie otrzymuje odszkodowania;
  • Części składowe produktu pochodzą z importu – jeżeli to one są przyczyną powstałej szkody, odpowiedzialność ponosi importer;
  • Nieodpowiednie użytkowanie – jeżeli klient wykorzystuje produkt niezgodnie z wytycznymi, producent nie ponosi odpowiedzialności.

Odszkodowanie od producenta można jednak uzyskać w niemal wszystkich innych przypadkach. Warto zwrócić uwagę na to, że szkoda ostatecznie nie musi być bardzo znacząca. Mimo wszystko sama wadliwość produktu już skłania do zgłoszenia tego producentowi.

Warto ubiegać się o odszkodowanie od producenta!

Niestety, wiele osób rezygnuje z ubiegania się o odszkodowanie od producenta. Nie jest to dobry pomysł. W sytuacji, gdy na skutek użytkowania zakupionego sprzętu klient doznał szkody, powinien pamiętać o tym, że ma bardzo duże szanse na odszkodowanie. Uzyskane w ten sposób środki finansowe mogą pomóc w przywróceniu stanu zdrowia lub rzeczy do takiego, jaki istniał przed powstaniem szkody.

W sytuacji, gdy nie wiesz, jak ubiegać się o takie odszkodowanie, możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy. Jedno jest pewne – nie należy rezygnować z takiej możliwości, ponieważ bezwzględną winą producenta jest wprowadzenie na rynek produktu, który doprowadził do powstania szkody.


Masz problem z zaniżonym odszkodowaniem? Pomożemy Ci go rozwiązać!

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
lub zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.