Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
ROZUMIEM

Jak napisać odwołanie (reklamację) od decyzji Uniqa?

Otrzymałeś kosztorys naprawy samochodu z zakładu ubezpieczeń Uniqa, ale wyliczona kwota nie pokrywa kosztów przywrócenia samochodu do stanu sprzed wypadku? Z poniższego artykułu dowiesz się jak sporządzić i złożyć skuteczną reklamację od decyzji Uniqa.


Odwołanie od decyzji Uniqa

Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗

Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE


Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️


Najważniejsze informacje:
  • Czas na złożenie odwołania to 3 lata (lub 20 w przypadku przestępstwa).
  • Reklamację można złożyć listownie, e-mailem, telefonicznie lub osobiście.
  • Do odwołania warto załączyć niezależny kosztorys, faktury za naprawę oraz zdjęcia uszkodzeń.
  • Uniqa powinna odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30–90 dni (w zależności od skomplikowania sprawy).

Co powinno zawierać odwołanie od decyzji Uniqa?

Odwołanie od decyzji powinno zawierać:

Dane poszkodowanego:

  • imię i nazwisko
  • adres korespondencyjny
  • numer szkody oraz datę zdarzenia

Dane zakładu ubezpieczeń:

W przypadku zakładu ubezpieczeń Uniqa: UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa

Uzasadnienie

Kolejną częścią reklamacji jest uzasadnienie. Tutaj należy dokładnie opisać, jak doszło do kolizji lub wypadku, wymienić wszystkie elementy które np. nie zostały uznane w kosztorysie, ich ceny zostały zaniżone lub zostały uwzględnione do naprawy, zamiast wymiany.

Dodatkowe dokumenty

Jeśli posiadasz dodatkowe dokumenty potwierdzające Twoje stanowisko, takie jak niezależny kosztorys, zdjęcia, faktury lub paragony za zakup i naprawę, koniecznie dołącz je do tego pisma.

Pismo odwoławcze powinno mieć charakter formalny. Należy napisać je konkretnie i rzeczowo.

Jeżeli dysponujesz wcześniej wspomnianym niezależnym kosztorysem lub rachunkami za naprawę i zakup części, wskaż konkretną kwotę, jaka dodatkowo Ci się należy.

Odwołanie może mieć też formę opisową i wskazywać błędy, jakie przy wycenie popełniła Uniqa. W tym przypadku warto oszacować ile dodatkowo (ponad kwotę w kosztorysie) poniesiesz kosztów za naprawę auta.

Pamiętaj, aby w treści pisma wskazać numer rachunku bankowego, na który Uniqa wypłacić powinna dodatkowe pieniądze z tytułu odwołania.

Poniżej prezentujemy przykładowe pismo odwoławcze do Uniqa:

Odwołanie od decyzji Uniqa przykład

Jak złożyć odwołanie od decyzji Uniqa?

Poszkodowany ma kilka możliwości złożenia odwołania do Uniqa m.in.:

  • Listownie - należy wysłać pismo listem poleconym z potwierdzeniem odbioru na adres: UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa.
  • Elektronicznie - tutaj możliwości są dwie: mailowo na reklamacje@uniqa.pl lub poprzez formularz dostępny na stronie internetowej Uniqa.
  • Telefonicznie - należy zadzwonić pod numer +48 22-555-00-00.
  • Osobiście - odwiedzając najbliższą placówkę UNIQA.

Ile masz czasu na złożenie odwołania?

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym poszkodowany ma na to 3 lata:

Art. 819. Kodeksu Cywilnego

Art. 819. Kodeksu Cywilnego:

§ 1. “roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech”


W szczególnych przypadkach takich jak np. jeśli szkoda wynikała z przestępstwa czas ten jest wydłużony nawet do 20 lat zgodnie z Art. 442

Art. 442 Kodeksu Cywilnego

Art. 442. Kodeksu Cywilnego:

§ 2. “Jeżeli szkoda wynikła ze zbrodni lub występku, roszczenie o naprawienie szkody ulega przedawnieniu z upływem lat dwudziestu od dnia popełnienia przestępstwa bez względu na to, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia”.


We wszystkich sprawach rekomenduje się jak najszybsze złożenie odwołania do ubezpieczyciela.

Jak długo czeka się na odpowiedź?

Standardowy czas oczekiwania na odpowiedź w sprawie odwołania to 30 dni. W sprawach bardziej złożonych, gdzie od nowa analizowane mogą zostać okoliczności zdarzenia, Uniqa może wydłużyć czas oczekiwania na odpowiedź do 90 dni. Warto wiedzieć, że zakład ubezpieczeń ma obowiązek poinformować poszkodowanego i podać powód.

Jeżeli Uniqa nie odpowie na reklamację we wskazanym terminie, to wszelkie roszczenia uwzględnione w odwołaniu zostaną uznane zgodnie z żądaniem poszkodowanego.

Odwołanie nie przyniosło oczekiwanego skutku – co dalej?

Jeżeli odpowiedź zakładu ubezpieczeń na naszą reklamację nie przyniosła oczekiwanego rezulatatu, warto wiedzieć, że nie musi być to koniec naszego ubiegania się o wyższe odszkodowanie.

Kolejnymi krokami, jakie może podjąć poszkodowany są:

Czy warto skorzystać z pomocy przy odwołaniu?

Zdecydowanie warto. Profesjonalna pomoc zwiększa szanse na uzyskanie odpowiedniego odszkodowania. Nasi specjaliści posiadają wieloletnie doświadczenie w sprawach, gdzie towarzystwa ubezpieczeniowe zaniżają wysokość wypłaconego odszkodowania.

Samodzielne przygotowanie pisma odwoławczego jest jak najbardziej możliwe, aczkolwiek merytoryka, fachowość, umiejętności negocjacyjne oraz znajomość prawa naszych ekspertów mogą wpłynąć na pozytywny wynik sprawy.

Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.