Nawet jeśli nasz uszkodzony pojazd został naprawiony w bardzo dobrym serwisie, przy użyciu nowych oryginalnych podzespołów i tak jego wartość i atrakcyjność w oczach kupującego będzie niższa niż auta bezwypadkowego.
Różnica w cenie naszego samochodu, który brał udział w kolizji w stosunku do auta bezwypadkowego nazywana jest utratą wartości handlowej pojazdu i co ważniejsze należy nam się za to odszkodowanie. Należy pamiętać, że jest to roszczenie niezależne od zwrotu kosztów naprawy uszkodzonego samochodu.
Niestety ubezpieczyciele dość niechętnie informują o takim prawie poszkodowanego i w procesie likwidacji szkody uwzględniają tylko zwrot kosztów naprawy auta, zupełnie zapominając o jego utracie wartości.
Wysokość tej rekompensaty powinna wynosić dokładnie tyle, o ile spadła wycena wartości rynkowej naszego pojazdu ( już po naprawie ) spowodowana udziałem w wypadku.
Jeśli zakład ubezpieczeń sprawcy wypłacając nam należne odszkodowanie nie uwzględnił spadku wartości naszego pojazdu, mamy pełne prawo ubiegać się odszkodowanie z tytułu utraty wartości naszego samochodu w wyniku wypadku.
Takie prawo daje nam uchwała Sądu Najwyższego z 2001 roku. Mówi ona, że ubezpieczyciel ma obowiązek do pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, jak i zapłaty rekompensaty pieniężnej, która odpowiada różnicy między wartością samochodu przed wypadkiem i po naprawie .
Jak informowaliśmy wcześniej, odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu nie jest wypłacane w procesie likwidacji szkody.
Poszkodowany musi sam o nie powalczyć i w tym celu należy złożyć osobny wniosek o rekompensatę. Trzeba w nim udowodnić, że pojazd mimo należytej naprawy i tak stracił na wartości w wyniku kolizji.
Jeśli nie chcemy angażować dodatkowych środków finansowych możemy przedstawić porównanie cen pojazdów bezwypadkowych i tych po kolizyjnych z popularnych portali ogłoszeniowych. Pokazać, o ile tańsze są samochody powypadkowe i domagać się odszkodowania a tego tytułu. Można także zasięgnąć opinii w serwisie naprawczym jak kształtują się wyceny wartości aut w zależności od tego, czy uczestniczyły w kolizji, czy też nie.
Im więcej zbierzemy materiałów potwierdzających rynkowy ubytek wartości pojazdu, tym większa jest szansa na przekonanie ubezpieczyciela sprawcy do wypłaty rekompensaty.
Jeżeli zakład ubezpieczeń odmówi wypłaty odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu możemy podjąć kolejną próbę reklamacji. Tutaj jednak warto dołączyć już ekspertyzę niezależnego rzeczoznawcy, który oceni na ile wypadek wpłynął na wartość rynkową naszego pojazdu.
W przypadku, gdy kolejna próba nie przyniesie rezultatu pozostaje poprosić o pomoc Rzecznika Finansowego lub skierować sprawę do sądu.
Autor: Łukasz Pańszczyk
Redaktor bloga Take Care Polska
Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.