Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności   
ROZUMIEM

Kolizja ( stłuczka ) drogowa a odszkodowanie – to musisz wiedzieć!

Kolizja ( stłuczka ) drogowa to sytuacja, z którą zapewne spotkał się nawet najbardziej ostrożny kierowca. W tym wpisie odpowiemy jak należy zachować się w razie kolizji, jakie dokumenty są wymagane oraz jakie kroki podjąć, aby uzyskać odszkodowanie za kolizję drogową. Podpowiadamy także, co należy zrobić, gdy przyznane odszkodowanie okaże się niewystarczające na naprawę pojazdu.


szkoda całkowita a naprawa pojazdu

Sprawdź, czy Twoje odszkodowanie jest zaniżone ❗

Zadzwoń 605-965-855
lub zamów
ANALIZĘ ODSZKODOWANIA ONLINE


Konsultacja i wstępna analiza jest u nas zawsze bezpłatna i niezobowiązująca ✔️

Co to jest kolizja drogowa?

Kolizja drogowa nazywana potocznie stłuczką jest zdarzeniem na drodze, gdzie dochodzi tylko do uszkodzenia pojazdów lub mienia ( np. znaki drogowe, ogrodzenia posesji przy drodze ). Stłuczka różni się od wypadku tym, że żaden z uczestników takiego zdarzenia nie odnosi poważnych obrażeń.

Kolizja najczęściej jest spowodowana:

  • nieostrożną jazdą,
  • nieprzestrzeganiem przepisów drogowych,
  • stylem jazdy niedostosowanym do panujących warunków na drodze ( głównie pogodowych ).

Jak zachować się, gdy przydarzy nam się kolizji drogowej?

Jak pisaliśmy wcześniej kolizja drogowa to zdarzenie, gdzie nie ma poważnych szkód osobowych, jednak jest to stresująca sytuacja dla wszystkich uczestników. Mimo wszystko warto zachować spokój i postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • jeżeli pojazdy nadają się do jazdy, usuń je na pobocze. Nie utrudniasz w ten sposób ruchu innym pojazdom, a co ważniejsze kolejne auta nie uderzą w samochody uczestników kolizji,
  • sprawdź, czy nikt nie ucierpiał. Jeśli są ranni, natychmiast wezwij służby ratunkowe (zadzwoń pod numer alarmowy 112),
  • zabezpiecz miejsce kolizji. Włącz światła awaryjne i ustaw trójkąt ostrzegawczy. Jeżeli w wyniku kolizji na drodze pozostały przedmioty, które nie powinny się tam znaleźć, usuń je z jezdni.

Zastosowanie się do powyższych porad pozwoli zapewnić bezpieczeństwo nie tylko uczestnikom stłuczki, ale także innym kierowcom.

Jakich formalności należy dopilnować po kolizji?

Kiedy już jesteś pewien, że nikt nie ucierpiał i odpowiednio zabezpieczyłeś miejsce stłuczki, czas na dopilnowanie formalności. Pozwoli Ci to na bezproblemowe uzyskanie odszkodowania za kolizję. O jakie formalności warto zadbać?

  • Wykonaj zdjęcia uszkodzeń oraz miejsca kolizji. To wbrew pozorom bardzo ważne i może okazać się przydatne, gdyby drugi uczestnik kolizji po kilku dniach zmienił swoje zeznania lub zakład ubezpieczeń miał jakiekolwiek wątpliwości co do przebiegu zdarzenia.
  • Spisz oświadczenie sprawcy ( uczestników ). To podstawowy dokument niezbędny do zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela. Co powinno zawierać takie oświadczenie i jak należy go wypełnić pisaliśmy w artykule Oświadczenie sprawcy wypadku / kolizji.
Warto wiedzieć:

Oświadczenie uczestników kolizji musi zostać podpisane przez wszystkich uczestników zdarzenia. Brak podpisu którejkolwiek ze stron spowoduje, że dokument ten jest zwyczajnie… nieważny.


W dalszej kolejności pozostaje już zgłoszenie szkody do odpowiedniego zakładu ubezpieczeń.

Więcej informacji o zgłoszeniu szkody przedstawiliśmy na przykładzie PZU w naszym artykule Zgłoszenie szkody PZU.

Kiedy należy wezwać policję na miejsce kolizji?

W większości stłuczek interwencja patrolu policji nie jest konieczna. Zdarzają się jednak okoliczności, kiedy wezwanie policji na miejsce kolizji jest konieczne.

Wezwij policję na miejsce zdarzenia, gdy:

Ile czasu mam na zgłoszenie kolizji do ubezpieczyciela?

Zwykle im szybciej poinformujesz ubezpieczyciela sprawcy o szkodzie powstałej w wyniku kolizji, tym szybciej otrzymasz odszkodowanie.

Teoretycznie na zgłoszenie szkody z OC masz aż 3 lata. Dopiero po tym czasie Twoje roszczenia mogą ulec przedawnieniu. Nie warto czekać tak długo, ponieważ w razie problemów z uzyskaniem odszkodowanie, czas niekoniecznie działa na Twoją korzyść.

Co istotne, ten trzyletni termin nie jest liczony od daty zdarzenia, lecz od chwili, w której poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz ustalił, kto powinien ją naprawić.

Co zrobić, gdy odszkodowanie za stłuczkę samochodową zostało zaniżone?

Wielu poszkodowanych w kolizjach lub stłuczkach zostaje niemiło zaskoczonych, gdy otrzymują kosztorys naprawy swojego pojazdu. Powodem takiej sytuacji jest zaniżone odszkodowanie, które proponuje ubezpieczyciel. Dzieje się tak m.in. przez:

  • stosowanie zaniżonych stawek robocizny,
  • pomijanie niektórych uszkodzeń,
  • zastosowanie do kalkulacji tanich nieoryginalnych części zmiennych,
  • uwzględnianie w kosztorysie tzw. rabatów, których poszkodowany nie otrzyma od dostawcy podzespołów.

Jeżeli Ciebie także spotkał problem zaniżonego odszkodowania, polecamy nasz wpis Zaniżone odszkodowanie OC - jak sobie z nim poradzić?. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki oraz niezbędne kroki, jakie należy podjąć w przypadku zaniżonej wartości szkody.

Podsumowanie

Na koniec warto zebrać najważniejsze informacje, o których warto pamiętać podczas stłuczki drogowej:

  • Kolizja drogowa to zdarzenie, gdzie doszło tylko do uszkodzeń mienia ( pojazdy, ogrodzenia, słupy ), ale nikt nie odniósł obrażeń.
  • Bezpośrednio po stłuczce należy sprawdzić, czy nikt nie odniósł obrażeń, po czym zabezpieczyć miejsce kolizji.
  • Zwykle wystarczającym dokumentem do zgłoszenia szkody jest pisemne oświadczenie sprawcy. Ewentualnie warto wykonać dodatkowe zdjęcia uszkodzeń i miejsca kolizji.
  • Należy wezwać patrol policji, gdy sprawca nie chce podpisać oświadczenia, uciekł z miejsca zdarzenia lub jest pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
  • Czas na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela to 3 lata.
  • Jeżeli odszkodowanie za kolizję okaże się zbyt niskie należy złożyć odwołanie do zakładu ubezpieczeń. Jeśli ubepieczyciel nie zmieni swojej decyzji pozostaje samodzielne skierowanie sprawy do sądu lub skorzystanie z pomocy kancelarii odszkodowawczej.
Masz inne problemy lub pytania dotyczące swojego odszkodowania?

Napisz nam o tym na kontakt@take-care.com.pl
zadzwoń na naszą infolinię 605-965-855
lub ZGŁOŚ SZKODĘ DO WYCENY

Nasze porady i analiza Twojej sprawy są bezpłatne i niezobowiązujące.
Łukasz Pańszczyk

Autor: Łukasz Pańszczyk

Redaktor bloga Take Care Polska

Redaktor naszego bloga specjalizujący się w obsłudze odszkodowań za wypadki komunikacyjne i szkody na pojazdach. Zajmuje się zarówno sprawami odszkodowań z polisy OC sprawcy, jak i AutoCasco.